Avatar billede bimmer123 Nybegynder
08. august 2011 - 19:06 Der er 1 kommentar

Importer .txt fil til egne kolonner.

Sidder der en excel haj derude et sted med en hurtig løsning?

Jeg har følgende data som jeg gerne vil have importere til de rigtige kolonner, så hver virksomhed får sin egen række, og så jeg kan arbejde med filtrering, remove duplicates, osv:

Eksempel:

xxxxxxxxx ApS
xxxx vej 13
2680 Solrød Strand

Tlf.: xxxx xxxxx
Web: www.xxxxxx.eu
Xxx xxxxxxxx A/S
xxxxxxxx 22
7900 Nykøbing M

Tlf.: xxxx xxxx
Fax: xxxx xxxx
Email: xxxx@xxxxx.dk
Web: www.xxxxxxx.dk
xxxxxx xxxx x x x A/S
xxxx xxx 12
5220 Odense SØ

Tlf.: xxxx xxxx
Fax: xxxx xxxx
Email: xxxxx@xxxxx.dk
xxxxxx xxxxxx A/S
xxxxxxxxxxx 35
3660 Stenløse

Tlf.: xxxx xxxx
Fax: xxxx xxxx
xxxxxx xxx A/S
xxxxxxxxx 1
3700 Rønne

Jeg har det hele i en lang .txt fil uden nogen form for komma, tab eller lign separering.
Nogle af de datasæt der skal konverteres til en række er desuden ikke lige lange, (nogle har hjemmeside, andre ikke osv.) men de er alle adskilt af et linjeskift i .txt filen som vist ovenfor.

Hvordan importerer jeg lige det i Excel så jeg får hver virksomhed formateret i sin egen række?

Jeg bruger Excel 2011 på Mac hvis det har nogen betydning...
Avatar billede iballan Praktikant
08. august 2011 - 23:26 #1
1: Lav en blank linje øverst i arket og skriv "STOP" i cellen under den sidste adresse

2: kør følgende makro

Sub Blank_starter_en_række()
    Application.ScreenUpdating = False
    Dim i As Long

    i = 1

    Do
        'if it's not blank
        If Not Cells(i, 1) = "" Then
            'stick it on the end of the row above
            Cells(i - 1, Cells(i - 1, Columns.Count).End(xlToLeft).Column + 1) = Cells(i, 1)
            'delete the row
            Rows(i).Delete
            'if the next cell's "STOP" we've reached the bottom
            If Cells(i, 1) = "STOP" Then Exit Do
            'if we didn't delete the row, let's try the next one
        Else: i = i + 1
        End If
    Loop
End Sub