Avatar billede solle Nybegynder
09. august 2011 - 01:19 Der er 2 kommentarer

Finde celle ud fra en værdi..

Hejsa!

Min problem stilling er som følgende:

Jeg har en liste med varenavne med pris osv.
I 2 andre celler har jeg den dyreste og anden-dyreste vare. dvs. jeg har priserne på disse 2 varer. (Priser er unikke).

Udfra de 2 priser, skal jeg hente varens navn..

dvs. det jeg har brug for at finde den celle som indeholder højeste pris, og derved hente titlen som er 2-celler lavere end den fundne...

eg.
  den højeste pris er 200kr.
  200kr. står i celle B8
  B8 har navnet der står i B2
Avatar billede komputerdk Mester
09. august 2011 - 05:02 #1
kan du ikke vise data, eller læg et ark op på peecee eller lign..

for kan ikke helt greje hvad du mener  (brug evt - for ny række, | for kolonne)

Varenavn | varenavn2|
-
300kr    |400kr|
-
500kr    | 500kr|
Avatar billede staal84 Nybegynder
09. august 2011 - 18:17 #2
Hej
Vil give komputerdk ret i at det er svært at gennemskue, hvad du mener.

Her er mit løsningsforslag til, hvad jeg gætter på er dit problem:

I kolonne B har du varenavn, varebeskrivelse og pris stående under hinanden. (F.eks. B3=varenavn, B4=varebeskrivelse, B5=pris osv.)

I E2 har du den dyreste pris og E3 den næst dyreste.

I F2 finder jeg så placeringen af prisen fra listen i kolonne B:
=SAMMENLIGN(E2;$B$1:$B$11)
Den dyreste pris står i B8, så formlen returnere tallet 8.

I G2 finder jeg så varensnavn, som står 2 rækker over prisen (B6):
=INDIREKTE("B"&F2-2)

Hvis jeg har gættet rigtigt, kan du selvfølgelig vælge at spare kolonne F, ved at inkludere den formel i indirekte-formlen.

Håber det gav mening.