Avatar billede bennybuffon Nybegynder
10. august 2011 - 09:12 Der er 3 kommentarer

Tunge filer når de printes

Hej i kloge folk!

Jeg har fået lavet et brevhoved og en rapportpapirskabelon.
Når dokumentet ligger uåbnet i en mappe fylder det omkring 600kb.
Men lige så snart jeg printer siden (uanset om jeg har skrevet noget på den), så tager det meget lang tid inden der printes noget. Hvis jeg tager en printstatus, kan jeg så se, at dokumentet nu fylder 44MB!!!
Hvordan søren kan det lade sig gøre, og hvordan løser jeg det problem?
Hvis jeg konverterer til pdf går det nemt nok, men det er upraktisk at gøre hver gang...
Skal lige siges at jeg bruger Word 2007

Håber på et godt svar!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2011 - 09:47 #1
Det skyldes, at din printerdriver fortolker dokumentet og omsætter det til det sprog, din printer forstår. Afhængigt af hvilket sprog du benytter (PostScript, PCL, CaPSL, GDI, ASCII o.s.v.) vil dokumentet fylde mere eller mindre.

Noget tyder på at dit printersprog opløser dokumentet til eks. en bitmap, og sender info til printeren punkt for punkt - og er det en høj opløsning (eks. 1200dpi) vil dokumentet tilsvarende fylde en del.

Nu synes jeg personligt ikke at 44MB lyder specielt ophidsende - jeg har set printjobs på adskillige gigabytes.

Det er iøvrigt, i overført betydning, samme sjove fænomen der gør sig gældende med word og excel dokumenter. Jeg konverterede i går et XLS dokument på 4MB til XLSX dokumentformatet. Det ny dokuemnt fyldte kun 900KB, selv om det jo indeholder nøjagtig de samme informationer - eller oven i købet mere. Det er simpelthen et spørgsmål om dokumentformat/sprog.
Avatar billede bennybuffon Nybegynder
10. august 2011 - 10:14 #2
Tak for svaret.

Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg nu kommer videre, for noget skal der gøres, da det ofte kan tage op til 5-10 minutter for bare at printe 1 side...?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2011 - 10:36 #3
Det kan ikke skyldes jobbets størrelse - det må være noget i netværket. I princippet skal de 44MB blot kopieres over netværket, hvilket med et normalt konfigureret 100mbps netværk tager ganske få sekunder.

Jeg har set lignende symptomer, når printerens netkort var konfigureret med forkert subnet mask eller gateway.