Avatar billede dinky Nybegynder
13. august 2011 - 09:11 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Licensnøgle

Min søn er lige startet i 10 kl. og de kommer udlukende til at bruge bærbar.
Vi har lige købt en licensnøgle til 3 maskiner, men får at vide ved købet at vis man skal formatere maskinen, så skal man bruge en ny licensnøgle og vil derfor efter 3 formateringer have brugt licensnøgler for næsten 900.00 Kr. !!!
Kan det passe at man ikke kan bruge den samme licensnøgle også efter en formatering, så er det sg. godt nok dyrt.......?
Avatar billede dinky Nybegynder
13. august 2011 - 09:22 #1
Ps Kan man ikke købe programmet , det vil da være billigere i længden så... ?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2011 - 09:31 #2
Man burde da kunne genaktivere den hos Microsoft telefonisk??
Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2011 - 09:43 #3
Jeg er altså ret overbevist om at man IKKE skal bruge ny licensnøgle efter foramattering! Men du må altså ikke hænge mig 100% op på det.
Avatar billede foodear Praktikant
13. august 2011 - 10:15 #4
Jeg købte en Win7 Home familie licens til mine 3 maskiner, på én af maskinerne gik harddisken i stykker og jeg måtte ud og købe en ny, geninstallationen af Win7 gik fuldstændigt smertefrit, såhh ...
Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2011 - 10:30 #5
#4: Her bliver godt nok snakket om Microsoft Office licensnøgle, men princippet er måske det samme?
Avatar billede foodear Praktikant
13. august 2011 - 10:38 #6
Ups, det så jeg lige ikke sorry ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2011 - 10:54 #7
Jeg vil anbefale du kontakter Microsoft og får syn for sagen:
http://www.microsoft.com/danmark/om/kundeservice.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. august 2011 - 12:17 #8
Du skal ikke bruge en ny nøgle - den virker fint til 3 installationer.

Men der er en karantæneperiode - jeg kan ikke huske om det er 2 måneder eller 12 måneder - hvor du ikke vil kunne lave den 4. installation (ominstallation af den første), uden at den kommer og brokker sig.

Så skal du, som 220661 er inde på, aktivere den telefonisk hos Microsoft.

Du kan ikke købe programmet, da Microsoft næppe har tænkt sig at sælge officepakken. Det er licens til at benytte programmet du køber... og denne licens findes i et stort antal varianter.

Læs lidt mere her - specielt svar 18: http://support.microsoft.com/kb/927921/da

Kan du ikke finde din egen Slutbruger licensaftale, kan du med lidt held finde den her: http://www.microsoft.com/da-dk/licens/privatbrug/Default.aspx
Avatar billede dinky Nybegynder
14. august 2011 - 10:09 #9
> ole jeg skal lige have det skåret firkantet ud.
Jeg har købt en med 3 licenser til 3 maskiner. Vi er 3 i hustanden som får hver vores nøgle...
Jeg forstår på dig at jeg at for hver maskine, skal jeg kun bruge en licens uanset om jeg formaterer den, så kan jeg genbruge den licens som jeg brugte på den selvsamme maskine maskinen, er det korrekt ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2011 - 15:34 #10
Ja, uden andre problemer, end at du risikerer at skulle kontakte Microsoft telefonisk, hvis den kommer og brokker sig under aktiveringen. Det er i så fald typisk fordi du har installeret den for mange gange på for kort tid - og så skal Microsoft lige have bekræftet at du har den rigtige licensnøgle...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2011 - 17:09 #11
ja sådan mener jeg også det er.
Avatar billede dinky Nybegynder
14. august 2011 - 18:03 #12
Tak ole lægger du et svar til point.. ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2011 - 20:56 #13
Der er svar her...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2011 - 17:18 #14
skulle du ikke lukke tråd?
Avatar billede dinky Nybegynder
21. august 2011 - 10:26 #15
Jo det skal jeg .... vil også lige fortælle at jeg har talt med support og selvfølgelig er det til 3 maskiner og man kan bruge den igen ved formaterring.....
Avatar billede pstidsen Novice
21. august 2011 - 21:24 #16
Jeg har lige gjort det samme - dog på en ny HDD, men det må jo give det samme. Det er op til ens egen samvittighed IKKE at bruge de tre licenser til flere end tre pc'er!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. august 2011 - 09:06 #17
Alle systemer kan snydes, men installerer du den 4. kort tid efter den 3. - vil du få at vide at licensnøglen er brugt det antal gange den tillader, når du forsøger at aktivere.

Ved hver aktivering gælder det:
Under eller efter en validering, sender softwaren oplysninger om softwaren, enheden og resultaterne af valideringen til Microsoft. Disse oplysninger omfatter f.eks. oplysninger om version og produktnøgle for softwaren og den licenserede enheds internetprotokoladresse.

Selvfølgelig må man installere på en reinstalleret maskine - det vil jo ikke give forskelle i forhold til de tidligere data.

Men sætter man den på en helt ny maskine gælder det:
19. OVERFLYTTELSE TIL EN ANDEN ENHED. De har ret til at overflytte licensen til en anden enhed så mange gange De vil, men ikke mere end én gang for hver 90 dage. Hvis De overflytter, vil denne anden enhed blive den "licenserede enhed". Hvis De nedlægger den licenserede enhed på grund af en hardwarefejl, må De overflytte licensen tidligere.

Microsoft kører jævnligt en "Genuine Software Check" via Windows Updates, som tjekker ovenstående. Derfor risikerer du med 4. installation at have 4 maskiner, der jævnligt rapportere sig som bruger af licensnøglen, hvorved en af dem bliver "pirat-lockout´et".

Og helt generelt:
12. SOFTWARE TIL HJEMMET OG STUDIET. I forbindelse med software, der er mærket "Til hjemmet og studiet", må De installere én kopi af softwaren på op til tre licenserede enheder i Deres husstand til brug af personer, for hvem dette er deres primære bosted. Softwaren må ikke bruges i nogen form for kommercielle, non-profit eller indtægtsskabende forretningsaktiviteter.

....Hvor mange tænker over at man faktisk ikke må skrive foreningsbreve på sådan en licens?

Men det er jo derfor der findes langt dyrere licenser, der ikke har samme begrænsninger...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. august 2011 - 09:10 #18
Licensbetingelserne burde kunne fanges her, i fald nogen vil læse efter (det har vi selvfølgelig allesammen gjort ved installationen af vores egen kopi, ikke? ;-) : http://www.microsoft.com/downloads/info.aspx?na=46&SrcFamilyId=2B37AD5E-DC64-400B-A00D-88D982292B07&SrcDisplayLang=da&u=http%3a%2f%2fdownload.microsoft.com%2fdownload%2f7%2f7%2f1%2f77106D28-870E-4375-8F94-6F2F87507F21%2fclientallup_eula_danish.pdf

Endelig bør man også huske på http://da.libreoffice.org/ hvis man kan klare sig med lidt ældre udseende tekstbehandling. Jeg bruger den på de fleste private maskiner jeg supportere, og efter lidt tilvænning, er det de færreste der har problemer. Den er der heldigvis ikke de store begrænsninger på.