Avatar billede slitch Nybegynder
23. august 2011 - 11:44 Der er 5 kommentarer

4 GB. Ram ~ 3070 MB. Ram - viser forkert!!!

Hej jeg har i sat to ram klodser i min bærbar computer.

ram klodserne er på 2 GB. pr stk. så det giver i alt 4 GB.

Hvorfor viser Windows Vista, at jeg kun har 3070 MB. Ram?
når den i virkeligheden burde vise 4096 MB. Ram.

den viser den samme når jeg prøver med Linux Ubuntu.. det siger den også at der kun er 3070 MB. Ram

hilsen Poul
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 11:46 #1
Dit system er 32bit og der er grænsen 3 - 3,5 Gb, hvis du installerer et 64bit system vil du kunne udnytte dine nye ramklodser
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2011 - 12:30 #3
Kan måske også tænkes dit grafikkort æder lidt af den hvis der er delt ram med dette.
Det står i din manual
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. august 2011 - 13:13 #4
Du siger at det også er galt med ubuntu.
Havde det været Vista eller Win 7 i et 64 bit system, kunne problemet også have været at den så reserverer nogle af RAMmene til - jeg kan faktisk ikke huske præcist hvad det er defineret som, jeg mener det er noget hardware-profil eller et eller andet funky i den retning.

Men det er rigtigt som de andre siger, at du kun har ca 3GB i et 32 bit system.
Avatar billede thov Forsker
23. august 2011 - 13:23 #5
Selv når grafik RAM,en er separat, 'ædes' der af system RAM'en.
Det er godt nok kun adresserne som bruges - men det kommer ud på eet.

32 bit systemer kan jo kun rumme 4 milliarder adresser incl. systemforbrug og grafik, så styresystemerne viser det der er tilbage.

Men kigger du i BIOS, er alle 4Gb der sikkert.