Avatar billede linobino Nybegynder
01. september 2011 - 11:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg min Mac-formaterede eksterne harddisk til at virke på pc?

Hej.

Jeg har en ekstern harddisk, som jeg kun har brugt til min Macbook Pro. Nu er min Mac gået i stykker og jeg har anskaffet mig en pc i stedet. Men jeg kan slet ikke åbne min eksterne harddisk på pc'en, hvilket er ret surt, da alle mine ting fra Mac'en ligger på den, da jeg brugte den som backup.

Er der nogen der kender en løsning, så jeg kan få skidtet til at virke på min pc? :)
Avatar billede fanoe Nybegynder
01. september 2011 - 13:01 #1
f.eks. via dette værktøj..

http://www.paragon-software.com/da/home/hfs-windows/

Værktøjet koster penge, men kan prøves i en prøveperiode (de laver iøvrigt også software der kan få mac til at arbejde på/med NTFS partitioner)..

det giver dig mulighed for at hente data ud, og omformatere harddisken til windows brug.

der findes også gratis hfs+ readere til windows..

http://www.google.dk/#q=hfs%2B+windows&hl=da&prmd=ivnsfd&ei=BGRfTtDoCeXT4QTp8-ET&start=10&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=f4798b7c33b5dc39&biw=1280&bih=792
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2011 - 13:12 #2
Du kan lave det om med dette gratis program. Man skal altså
registrere sig for at få nøglen. Men det er det også værd.
Du kan lave flere partitioner og formatere dem som du vil.
http://www.paragon-software.com/ (...)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 13:14 #3
En Ubuntu Live CD, som køres direkte fra CD/DVD drevet, eller USB, kan læse både Mac og windows. http://www.ubuntu.com/download
Avatar billede linobino Nybegynder
01. september 2011 - 13:36 #4
Super, det prøver jeg :) Kan jeg så stadig bruge harddisken til Mac også?
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 13:54 #5
Hvis du flytter dine data kan du bagefter formatere Mac disken til NTFS, som er en windows formatering. Og så kan du jo lægge dem tilbage bagefter.
http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede linobino Nybegynder
01. september 2011 - 22:06 #6
Jeg har hentet det der Paragon Software, men kan ikke helt finde ud af, hvad jeg nu skal gøre? Synes ikke helt jeg kan gennemskue det og er bange for at komme til at slette indholdet på min eksterne ved en fejl...
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 00:02 #7
Du skal bare installere programmet på din windows. Du kan ikke slette noget ved det.
Avatar billede linobino Nybegynder
02. september 2011 - 10:28 #8
Men jeg kan stadig ikke åbne min eksterne, så hvad skal jeg bruge programmet til? Sorry, er ikke den store computer ekspert ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 13:00 #9
Jeg har ikke Mac, men efter jeg installerede en ældre Paragon HFS læser for windows, har jeg formateret en harddsik som HFS altså Mac.
Den ses i Denne computer, som mit P-drev, og under Properties står formatet som HTFS plus. Så det fungerer fint.

Hvad mener du med, at du ikke kan åbne den HDD. Har den fået et bogstev? kan du se den men ikke åbne den?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 13:07 #10
Ps. Men efter som at drevet er tomt, kan jeg jo ikke afprøve at flytte data.
Avatar billede linobino Nybegynder
02. september 2011 - 13:07 #11
Nej jeg kan ikke se den under Denne computer, den bliver slet ikke registreret. Virkelig irriterende.

Jeg har hørt, at man ikke må/kan formatere en ekstern harddisk når der er filer på, da de vil blive slettet/ødelagt?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 13:20 #12
Der har du hørt rigtigt. Du skal heller ikke, i første omgang, formatere din Mac - endelig ikke. Du skal derimod have din windows til at kunne læse Mac disken. Og det er der programmet fra Paragon kommer ind. Jeg mener ikke Paragon har et gratis program til læsning ag HFS, men man kan tage et ned på en 10 dages prøvetur. Nu ved jeg jo ikke hvad du har downloadet, men jeg tænker på det her:
http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/download.html
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 13:22 #13
Ps. Du skrev ikke om du havde givet drevet et bogstav. Det skal det nødvendigvis have for at det kan ses i Denne computer.
Avatar billede linobino Nybegynder
02. september 2011 - 13:36 #14
Jeg har prøvet at hente programmet du lige sendte et link til, men der står at programmet ikke kan åbnes på pc, da det er avet på en mac eller sådan noget. Tænk at det skal være så pisse besværligt...!!!
Avatar billede linobino Nybegynder
02. september 2011 - 13:45 #15
Nu fandt jeg en anden version der er til pc. Og nej, jeg har ikke givet drevet et bogstav, hvordan gør man det? :)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2011 - 13:49 #16
Når du først har installeret Paragon, så kan Mac disken ses i DISKHÅNDTERING der højreklikker du på den med musen. Der kan man blandt andet vælge at give disken et drevbogstav. Men først Paragon.
Avatar billede linobino Nybegynder
14. januar 2012 - 09:09 #17
Der var ikke noget af dette der virkede.
Avatar billede linobino Nybegynder
14. januar 2012 - 09:09 #18
Der var ikke noget af dette der virkede.