Avatar billede hestetyv Nybegynder
01. september 2011 - 14:06 Der er 2 kommentarer

Sammensætte RJ11 med 6 ledere ?

Hejsa.

Jeg er kommet på en lille opgave for en bekendt. Hun har alm telefonkabel liggende på loftet, som indeholder 6 ledere (beklager men jeg husker ikke lige farven på lederne).
Jeg skal have splejset det med et alm telefonkabel, som skal benyttes til ADSL router fra TDC. I det alm telefonkabel er der kun 4 ledere, så nu har jeg sådan set brug for en komplet guide, med hvilke ledninger fra 6-lederen der skal bruges og splejses med 4-lederen.

Min plan er at sætte RJ11 stik (plads til 4 ledere i stikket) på den 6-leder der ligger løst på loftet, trække færdigsamlet telefonkabel med RJ11 i begge ender, fra rummet hvor det skal bruges til router, og op på loftet. Der skal det samles i et HUN/HUN stik.

Men hvilke lederes fra 6 lederen skal benyttes i RJ11 stikket, og i hvilken rækkefølge ?

Håber på et kompetent og hurtigt svar :)
Avatar billede hautopp Nybegynder
07. september 2011 - 10:18 #1
Du skal ikke bruge alle 6 ledere i dette tilfælde - læs meget mere om hvordan god gamme telefoni kabling fungerer her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/tele/ekstra_telefonstik.php

Her vises også hvordan de forskellige farver på lederne hænger sammen.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
07. september 2011 - 10:41 #2
Kablet med de 3 par ledere, kommer fra en sløjfedåse, hvor der er RJ11 udtag.
Nu har jeg ikke skilt den sløjfedåse ad endnu, men hvis jeg skiller den ad, ville jeg kunne se hvilket par ledere der er brugt i den, og dvs det er så kun det par jeg skal bruge i mit RJ11 stik ? Eller misforstår jeg det helt ?
Jeg synes ikke siden gav mig noget helt konkret svar på splejsningen fra 3 par ledere til 2 par ledere nemligt :)  Eller om det i det hele taget er nødvendigt at bruge 2 par ledere i RJ11, når det er en forbindelse til selve ADSL modem der er tale om.