Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 15:25 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Anbefaling af stabil kontor bærbar til max. 10.000 kr

Hej Eksperter,

Jeg skal ud og kigge på en ny bærbar til kontor brug (i.e. Word, Excel og SPSS). Computeren skal hovedsaligt stå på en kontor (helst i docking station) og derfor ikke flyttes rund i stort omfang, jeg er derfor ret ligeglad med vægt og skærmstørrelse.

Det vigtigste er at computeren er meget stabil og pålidelig. Den behøver ikke indeholde det nyeste hardware (regner med en Intel Core i5 eller ligende processor er tilstrækkelig) men må meget gerne være somewhat fremtidssikret (i.e. USB 3.0 etc.).

Computeren skal helst ikke koste mere end 10.000 kr ved mindre der er virkelig gode argumenter for at spendere ekstra.

Smid venligst jeres forslag som svar så jeg kan fordele point til de svar der hjælper mig mest i min jagt. Forslag skal helst indeholder argumenter for hvorfor netop denne maskine er den rette.

På forhånd tak for jeres hjælp!
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2011 - 15:30 #1
Til det brug vil jeg anbefale en Thinkpad T520, husk at tilvælge docking:

http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3800
Avatar billede kelderkold Nybegynder
05. september 2011 - 17:04 #2
Docking station, hvorfor? hvis den skal stå fast, jeg kan se fordelen hvis man flytter den meget.
Min egen flyttes et par gange eller 3 om måneden og jeg syntes ikke det er et problem med strømforsyningen osv.

anyway hvis du kan undvære docking stationen mener jeg du får mest for pengene hos medion.

Jeg har selv flere maskiner fra dem og både maskinerne og deres service er helt i top.

http://www.medion.com/dk/electronics/cat/B%C3%A6rbar/notebook_9?selectFacet=51&page=1&hitsPerPage=10

til 9½ fås denne med core7, det er fremtidssikring:
  MEDION® ERAZER X6813 (MD 97833)
Intel® Core™ i7-2630QM Processor, Original Windows® 7 Home Premium, 4 GB RAM, 750 GB Harddisk, 80 GB SSD, NVIDIA® GeForce® GTX460M med 1536 MB GDDR5 RAM, USB 3.0, Gaming Tastatur, 9-cell Li-Ionen batteri, Dual DVD brænder, Bluetooth 3.0, HDMI Out, Dolby Home Theater® v3, 15,6" Full-HD skærm
Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 17:12 #3
Docking station er heller ikke et ultimativt krav, men er en fordel da der helst skal være så lidt besvær som muligt ved at flytte den, også selvom det sker sjældent.

Jeg havde regnet med en ThinkPad da det i mit hoved betyder kvalitet, men jeg er meget åben overfor andre muligheder. Jeg forbinder Medion med Aldi og den du anbefaler meget ud til at være gaming PC der lægger meget vægt på sine (flotte) tal, er det en helt forkert opfattelse?

Som jeg nævner i spørgsmålet er det ikke vigtigt for mig at computeren har store flotte specifikationer, men derimod at maskinen kører stabilt og kan holde i mange år uden nedbrud.
Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 17:14 #4
Haverslev: Kan T520 mere end T420? Synes deres specifikationer er meget ens: http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3829
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2011 - 19:42 #5
Nej T520 kan IKKE mere end T420, men jeg gik udfra du var mest intresseret i en der var støøre end 14" når du skulle bruge den uden en evt. tilkoblet skærm-

Jeg bruger delv pt. en T61 med docking og til den har jeg koblet en 21" skærm.
Når man så kobler den fra dockingen er er på farten, så synes jeg at 14"skærm lige er lidt i underkanten at kigge på - men JO en T420 er fuld på højde med T520 maskinen :-)
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2011 - 19:47 #6
Glemte, at foskellen UDOVER størrelsen ae, at T420 har 2 grafikkort - 1 "on-board" og et dedikeret grafikkort med tilhørende 1 gb ram.
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2011 - 19:48 #7
sorry for stave fejl osv. :-) (sidder pt. på en HP, vor tasterne ikke sidder som på T61)
Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 19:54 #8
Den skal som sagt sjældent bruges på farten, og vil ofte være tilknyttet en dockingstation med ekstern skærm og keyboard. Dog synes jeg 15" bærbare bliver så store at have stående, så var mest for at være sikker på at 14" også kunne det samme. Har de ikke begge to ét 1gb grafik kort?

Kan det virkelig passe ingen af de to Lenovo maskiner har USB 3.0?

Er der andre computerfabrikanter der har et ry for at lave computere der er ligeså stabile som Lenovo(/IBM), som der er værd at overveje?
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2011 - 20:02 #9
Avatar billede darkhero Nybegynder
06. september 2011 - 10:10 #10
Jeg har kigget lidt på HP og hælder nok stadig til lenovo.

I min søgning efter reviews så jeg at ThinkPad Edge E420s blev anbefalet:
http://www.computersalg.dk/produkt/644316?varenummer=644316&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

Kan I hjælpe mig med at gennemskue hvorfor den er 2½ tusinde billigere end T420? Er den ikke kompatibel med dockingstations?
Avatar billede haverslev Novice
07. september 2011 - 09:28 #11
Det er en fornuftig maskine, men en væsentlig detalje er, at den har et Inbygget batteri og ikke et "løs" udskifteligt som på f.eks Thinkpad modellerne.
Og nej, den kan ikke bruges på dockingstations, da den simpelthen ikke laves i docking udførsen.

Se f.eks linjen her under punktet "Connectivity":
The lack of a docking port is also noticed, but it has likely been left out deliberately for product strategic reasons

http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-Edge-E420s-Notebook.53833.0.html
Avatar billede darkhero Nybegynder
07. september 2011 - 09:39 #12
Haverslev, tak fordi du gjorde mig opmærksom på dette.

Jeg tror stadig T420 er et rigtig godt bud, dog overvejer jeg om jeg skulle spare de sidste 2.5k og købe den lidt ældre T410. Da den lader til også at være rigelig til mine behov. Har du nogle kommentarer eller gode grunde til at jeg skulle købe T420 istedet?

Du må også meget gerne smide et svar så du kan få dine point :) Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede darkhero Nybegynder
07. september 2011 - 10:29 #13
Alternativt kunne man tage mellemtingen:
http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=124&products_id=4066

T410 der har Intel Core i7-620M 2,66 GHz, men stadig er 1500 billigere?

Det er godt nok en jungle derude :)
Avatar billede haverslev Novice
07. september 2011 - 16:58 #14
Jeg vil ikke tage T410 maskinen, bl.a fordi den core I7 er en "ældre" cpu model og er KUN med 2 kerne, hvorimod de nyere Core i7 er med 4 kerner.
Den er således ikke så god som den Core I5 der er i T420 maskinen. Den har den nye core i5 cpu, bedre ram hastighed og er med sandy bridge teknologi osv.
Så selvom core I7 cpu`en kører 2,66Ghz / 3,33Ghz i turbo boost, så er den nye core I5 at fortrække, der tillige er knap så strømkrævende og skal ikke køle så meget og har defor også en længere batteritid.

Core I5-2410M:
http://ark.intel.com/products/52224

Core I7-620M:
http://ark.intel.com/products/43560
Avatar billede Dal7400 Nybegynder
07. september 2011 - 20:42 #15
Hej,

Du er meget velkommen til at sende mig en mail på info@tk-datateam.dk - så finder vi det helt rette til den rigtige pris.
Avatar billede haverslev Novice
08. september 2011 - 08:05 #16
Dal7400 > det burde du vide, at det er på kant af reglerne, det er jo ren salgsreklame osv. for egen vindings skyld :

http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser
Avatar billede mikaelch Novice
16. september 2011 - 10:19 #17
Avatar billede haverslev Novice
19. september 2011 - 19:13 #18