Avatar billede glvi93 Nybegynder
06. september 2011 - 19:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Java Makefile

Hej alle.
Jeg sidder med en Linux maskine med Emacs i Java Develepment Enviroment-mode, med gcc som compiler.
Jeg har før prøvet at lave makefiles, men når forsøger at lave makefiles med disse syntaks'er:

JFLAGS = -g
JC = javac
.SUFFIXES: .java .class
.java.class:
        $(JC) $(JFLAGS) $*.java
LASSES = \
        Foo.java \
        Blah.java \
        Library.java \
        Main.java
default: classes
classes: $(CLASSES:.java=.class)
clean:
        $(RM) *.class

samt:

check-syntax:
        gcc -o nul -Wall -S ${CHK_SOURCES}

sample:
        gcc -o sample.java

brokker den sig over at der ikke er nogen makefile, den er lagt i samme mappe og hedder "Makefile", håber der er nogen som kender svaret.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2011 - 19:21 #1
Kan den finde make filen hvis du skriver make ved en shell prompt?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2011 - 19:22 #2
PS: Folks erfaring med GCJ og Make til build er generelt ikke saa god. Haps en OpenJDK og brug ant til at builde med.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2011 - 19:35 #3
Har ikke rodet med make filer i lang tid, så jeg har glemt alt om dem. Jeg kan se du mangler et C i CLASSES, men det kan selvfølgelig være en slåfejl i dit indlæg.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
07. september 2011 - 20:33 #4
Nej shell prompten kan ikke finde makefile'n ved "make".
Men tror jeg vile prøve at springe ud i Eclipse eller OpenJDK hvis det ikke vil lykkes.
Send svar for point arne_v.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2011 - 20:46 #5
Det lyder vildt mystisk at make ikke kan finde Makefile command line.

Skift til OpenJDK er godt, men vil naeppe loese problemet.

Skift til Eclipse vil loese problemet da den ikke bruger make til build.

Og build med ant ville ogsaa loese problemet. Og vil generelt ogsaa vaere godt da ant ved en masse om Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2011 - 20:46 #6
og et svar
Avatar billede glvi93 Nybegynder
13. september 2011 - 16:20 #7
Hej alle.
Fik løst problemet efter at havet kastet mig ud i ant, der blev dog for mange valgmuligheder med ant, eclipse virkede dog fint, openJDK havde en runtime enviroment såvidt jeg kunne se/forstå.

så har egentlig istedet for eclipse, taget Netbeans pga. dens grafiske editor, samt taget Emacs med GCJ/JDE, og openJDK for JRE.

Det skabte dog en del problemer da alle sammen har en form for total-løsning ind over hinanden, som resulterede i at mange ting skulle af/gen-installeres.

Fandt frem til at ant havde en masse kommandoer, masse måder at lave build-file, det har jeg ikke brug for lige nu da programmer udelukkende skal kompileres på min egen pc, derfor var makefile den mest simple.

Fejlen ved Makefile var at der stod GCC, istedet for GCJ.. Sådan er det når det er en samling af compilere.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. september 2011 - 01:50 #8
Hvis du vil videre med Java slipper du ikke for at bruge enten ant eller Maven.