20. september 2011 - 20:12 Der er 5 kommentarer

Netværksharddisk pludselig tom!!

Jeg har en netværksharddisk på 1 TB af mærket Iomega. Her har jeg bla. ALLE vores billeder liggende fra de sidste 10-12 år.

I går skulle jeg tilslutte en ny opvaskemaskine og skulle i den forbindelse afbryde strømen i huset. Et tryk på teste knappen på Hfi-relæet klarede den sag. Ups, lige ved siden af i skabet hænger min router og netværksharddisken, som selvfølgelig var tændt.

I første omgang tænkte jeg, at det gik sku nok, men nej, harddisken er FULDSTÆNDIG blank. Jeg kan godt starte den op og få forbindelse til den, uden at den melder fejl, men den er bare TOM :-(

Jeg har forbundet harddisken til min computer med et netværkskabel nu, og prøver at få forbindelse med GetDataBack, men det vil ikke rigtigt virke. Findes der andre alternativer?

Håber der er nogen kloge hoveder der kan hjælpe.
Avatar billede buttwipe Juniormester
20. september 2011 - 20:51 #1
Må jeg foreslå at du får noget professionel hjælp til dit problem. Det er ikke noget at begynde at rode med medmindre du er helt klar over hvad du laver.

Din NAS kører sikkert med en eller anden form for linux og det er sikkert derfor GetDataBack ikke virker. Det virker formentlig kun på FAT og NTFS formatterede drev.

Der findes sandsynligvis software der kan redde data fra EXT formatterede drev fra Windows.

Det er vel overflødigt at minde dig om at du skal huske backup i fremtiden!
Avatar billede Cypern Nybegynder
28. september 2011 - 18:08 #2
Mekaniske enheder vil dø på et tidspunkt, det er blot et spørgsmål om tid før mekanikken dør - det er fakta.
Jeg kan varmt anbefale at du på din nye løsning opbygger RAID 1 på din NAS.

Husk at magnetisk påvirkning vil over tid slette dine data.

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK287&=&q=hard+drive+recovery&oq=harddri&aq=3s&aqi=g-s10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=2475l7411l0l12905l14l14l3l0l0l0l229l1745l1.9.1l11l0
Avatar billede mellowmik Novice
06. juli 2012 - 09:12 #3
Der skulle vel ike være nogen, der er kommet på bedre løsninger ift gendannelse? Har præcis samme problem, samme mærke, forløb og samme indhold ( dog mine egne billeder)...
Avatar billede mellowmik Novice
07. august 2012 - 11:56 #4
Hej buttwipe

Har du et godt nud på professionel hjælp til det pågældende problem?

Mvh Mellowmik
07. august 2012 - 21:53 #5
Hov, måske jeg lige skulle få afsluttet den her :-)

Jeg havde prøvet at rode lidt med nogle værktøjer til at genskabe filerne, men uden held.
Jeg kontaktede derfor Iomega's tekniske afdeling, de har faktisk et servicecenter der tager sig af den slags problemer. Jeg snakkede med en meget flink englænder, som insisterede på at ringe mig op, så jeg ikke skulle betale den dyre telefontakst til England, god service.
Han blev sat ind i tingene, hvordan det var sket og at jeg bare var nødt til at få de billeder tilbage. Ingen problem, det sker tit og han ville garantere at filerne kunne genskabes og det ville koste ca. 600 Euro. Fragten med TNT skulle de også nok betale. God service.
Samme eftermiddag jeg havde snakket med ham og aftalt at sende harddisken til genoprettelse, kom TNT forbi min hjemmeadresse og hentede den, det gik sku stærkt :-)

Efter 3 dage modtager jeg en mail om at nu er den ankommet i Holland, og de vil begynde at scanne den. Og så høre jeg ikke mere fra dem, før jeg 3 uger senere skriver til dem og spørger på hvordan det går?? Der går så en uges tid før jeg får et svar, at ham jeg tidligere mailede med, var taget på ferie og derfor var der sat en ny mand på sagen. Jeg fik også et prisoverslag som nu pludselig var på 1200 Euro uden yderligere forklaring. Dårlig service.
Da jeg spørger til prisstigningen, er svaret bare at det var lidt mere besværlig en først antaget og at jeg havde fået lovet en pris på ca. 600 Euro, kunne de ikke rigtig bruge til noget.

Jeg beslutter så at jeg vil have harddisken hjem igen, og selv give det et forsøg. I mellemtiden har jeg søgt en del after løsninger på nettet, og mener at kunne finde noget software der kan klare det.
Da jeg skriver til ham den nye mand at jeg gerne vil have harddisken retur, sker der ikke noget og først 14 dage after hvor jeg skriver til Iomega's serviceafdeling og forklare at jeg ikke kan få kontakt til en af deres medarbejder og gerne vil have min harddisk retur, bliver den sendt mod DK. Dårlig service.

Jeg kan konkludere at den første kontakt og service fra Iomega var rigtig positiv og forholdsvis billig, men efterfølgende var det godt nok op ad bakke. Det kan ikke anbefales og der findes et MEGET billiger alternativ.

Da jeg fik min harddisk retur, havde jeg fået pløjet nettet i gennem efter software som kunne scanne disken og fundet noget som skulle kunne gøre det.
Jeg downloadede en prøveversion af det her:

http://www.datarecoveryuk.co.uk/software/linux/xfs-recovery-software.aspx

Og for at få forbindelse til harddisken, brugte jeg et SATA til USB sæt, så jeg kunne koble disken direkte til min bærbar. Det krævede godt nok at jeg skruede harddisken fra hinanden, men den består stort set kun af en alu skal med en harddisk inden i og en lille blæser og lidt print.
Grunden til at jeg koblede disken til min bærbar på den måde er at da jeg prøvede at få forbindelse gennem netværkskablet ville programmet ikke genkende den?

Hele setuppet stod så ca. 12 timer for at scanne 1TB disk og vupti! der var mine billeder jo :-)) Men da det var en prøveversion kunne de selvfølgelig ikke gendannes, kun ses på skærmen. Det tog selvfølgelig ikke mange split sekunder at få købt en lisens til ca 1200 Kr og så bare i gang med at gendanne billeder.
Jeg kunne desværre ikke får programmet til at genoprette hele mappestrukturen fra mit billede bibliotek, så alle billederne lå i en stor stak. Dog sorteret efter optagelsesdato. Der er også gået nogle enkelte tabt undervejs, men jeg vil tro at jeg har fået 98% af billederne genskabt.

Så hvis man har en lille smule computer snilde, er der mange penge at spare.