Avatar billede Intercode_dk Nybegynder
21. september 2011 - 10:29 Der er 4 kommentarer

Adgang til windows share "ude fra"

HEy

Jeg har brug for at kunne ramme et windows share ude fra.
dvs jeg deler en mappe lokal med fek.s musik.
Denne mappe skal jeg kunne tilgå via SAMBA/CIFS fra min HTC android telefon.

Hvordan gør man nemmest det ?

1000 tak :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 10:42 #1
Portforward:

File and Printer Sharing (NB Name In) 137 UDP Used for NetBIOS Name Resolution
File and Printer Sharing (NB Datagram In) 138 UDP Used for enabling NetBIOS Datagram transmission and reception.
File and Printer Sharing (NB Session In) 139 TCP Used for enabling NetBIOS session Service.
File and Printer Sharing (SMB In) 445 TCP Used for enabling Server Message Block transmission and reception

og tilgå

\\dinip\sharenavn

/J
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 10:44 #2
Det er muligt at åbne op for trafik på portene 135-139 og 445 i routeren, men det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale, da det er et kæmpe sikkerhedshul, der åbnes så.

Du skal nok i stedet overveje noget VPN til dit netværk.
VPN virker ved at der oprettes en speciel krypteret forbindelse mellem din telefon og den VPN-server du sætter op og så vil din telefon opføre sig som om den var tilsluttet til netkablet, hvor din VPN-server står.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 11:20 #3
Hvad gør portene 137-139 og 445 mere usikre end andre? Og at køre krypteret linie blot for at høre musik, er måske lidt unødvendigt med mindre det er hemmeligt musik.

/J
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 12:06 #4
Det er ikke portene, men de programmer og services, der er forbundet til de porte.
Windows Share kan jo ikke begrænses til kun den ene musik mappe.
Windows Share vil samtidigt med at mappen deles ud også åbne for deling af ens printerstyring, skjulte administrative drev-delinger, opgavestyringen, samt en masse informationer om ens system, så som styresystem, service packs, brugernavne på brugere, der er logget ind, arbejdsgruppe/domænenavn osv.

Desuden skal man huske at servicen der kører på portene 135-139 er den gamle service, der er stammer tilbage fra Windows 95, hvilket betyder at den har fejl og mangler, som ikke har kunnet rettes pga. kravet til bagudkompatibilitet.