Avatar billede nph12 Nybegynder
06. oktober 2011 - 20:06 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Dynamisk drop-down menu

Hej
Hvordan laver jeg en dynamisk drop-down menu i Excel? Jeg har en liste, som skal bruge til drop-down menu, men da dette over tid udvides vil jeg lave en dynamisk drop-dwon menu. Hvordan gør jeg dette?
Avatar billede Unicco Nybegynder
06. oktober 2011 - 20:26 #1
Du finder svaret lige her:

=OFFSET(<DIT SHEET>!$A$1;0;0;COUNTA(<DIT SHEET>!$A:$A);1)

Hvis den skal fungere på samme sheet, kan du nøjes med:

=OFFSET($A$1;0;0;COUNTA($A:$A);1)

Definér din ønskede kolonne, og skriv =OFFSET($A$1;0;0;COUNTA($A:$A);1) i 'Refers To'.

http://www.ozgrid.com/Excel/DynamicRanges.htm
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. oktober 2011 - 22:12 #2
Min Excel er dansk, men skal den danske formel se sådan ud?

=FORSKYDNING(Satser!$B$2;0;0;TÆLV(Satser!$B:$B);1)

Jeg går udfra, at jeg stadig skal lave en liste i "validere"?

Når jeg kører ovenstående formel, så kommer der et tom felt på drop-down listen. Hvordan fjerner jeg det?

På min liste "Satser" har jeg en overskift i første række og mine værdier på de nedenstående rækker.
Avatar billede henrike Nybegynder
07. oktober 2011 - 08:51 #3
Udvides listen ikke automatisk hvis du bruger en tabel?
Avatar billede finb Ekspert
07. oktober 2011 - 12:17 #4
læser med... finb
Avatar billede nph12 Nybegynder
08. oktober 2011 - 09:38 #5
Listen udvides fint, men deværres vises der også tomme celler/punkter
Avatar billede nph12 Nybegynder
09. oktober 2011 - 17:11 #6
Nogen bud på, hvorfor jeg får nogle blanke felter med? Jeg har virkelig brug for at få den drop-down til at virke, da det er det sidste jeg mangler at få lavet på mit regneark.

Kan man egentligt ikke lave en drop-down menu i VBA???
Avatar billede exAHSacto Nybegynder
10. oktober 2011 - 10:49 #7
Hvis jeg var dig, ville jeg blot navngive en range og når du så ville tilføje nogle flere værdier, da indsætte nogle rækker indenfor rangen.

/Anders
Avatar billede dsp82 Nybegynder
10. oktober 2011 - 15:43 #8
Det er fordi du tager overskriften med i TÆLV delen.
TÆLV angiver hvor mange felter der skal tages med. Ved at angive B:B, siger du at den skal tælle antallet af værdier i hele kolonnen inklusiv overskriften.
Men som startpunkt har du angivet B2 dvs. at overskriften ikke skal være med.

Ændre din formel til

=FORSKYDNING(Satser!$B$2;0;0;TÆLV(Satser!$B2:$B50);1)

Det burde rette dit problem.
Avatar billede nph12 Nybegynder
12. oktober 2011 - 20:27 #9
Det virker:-)

men jeg kunne godt tænke mig, at drop-down menu virker på alle felter i B-kolonnen på det regne-ark som bruges til at slå op på regne-ark satser. Grunden til dette er, at jeg lave regne-ark til nogle som ikke har styr på formler, så regne-ark skal være så dynamisk som muligt.