Avatar billede fqthjoe Nybegynder
13. oktober 2011 - 10:58 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Udskiftning af diske i Raid5

Hej,
Har 4 diske kørende i et Raid5 ( 4 stk. a 75 GB).
Nu vil jeg gerne skifte disse diske til 4 stk. a 140 GB.
Det er HP Proliant DL380 / Windows server2008.

Kan jeg skifte en disk af gangen eller hvordan gør man lettest ?

/thjoe
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. oktober 2011 - 11:19 #1
går ud fra det er et raid der også indeholder din systempartition, så du ikke kan tage det offline.

Hvis du vil gøre det uden en reinstallation, så sætter du dem i en af gangen, og lader controlleren rebuilde raidet.

Så alle de støre diske så er i og den er komplet rebuildet, så kan du "grow"'e din Array til den nye kapacitet
Avatar billede Cypern Nybegynder
13. oktober 2011 - 11:26 #2
Ja DL380 er udstyret med HotPlug disk bay og som en af de eneste på markedet kan du opgradere din partition ved at øge størrelsen på de fysiske diske - normalt er dette IKKE muligt, men på ProLiat kan man, uden at skal foretage en totalt geninstallering.

Det betyder at du kan udskifte harddiske imens serveren kører.
Som altid ville jeg anbefale at du checker din controller for sidste nye firmware og installere den inden du fortsætter.

Husk kun én af gangen, når den er reformatteret "efter X timer" og i drift kan du fortsætte med næste harddisk - du vil bagefter IKKE kunne se en vækst i datakapasiteten, de vil stadigvæk stå som om at de blot er på 73Gb stykket 3x73GB og en disk til paritet.
Når ALLE diske er udskiftet vil du via din management software SIM kunne trække i dit lun og dermed gøre partitionen større fra 3x73GB til 3x146 GB og dermed udnytte din nye kapasitet.
Husk du vil ALTID "miste" en harddisk i en RAID5.

SmartArray firmeware og HP SIM "System Insight Manager" er gratis og kan frit hentes ned på HP´s hjemmeside også til en gammel ProLiant DL380.

Rigtig god fornøjelse...
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. oktober 2011 - 11:36 #3
Cypern
Det er nu ikke kun proliant der har den funktion. Det afhænger af raid-controlleren, og jeg har endnu ikke mødt en enterprice controller der ikke kan growe en array.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
13. oktober 2011 - 11:55 #4
Super :-))))))
Tak...

Mit Raid5 indeholder ikke systempart.
Har raid1 ( 2 diske) som indeholder dette...

/THJOE
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. oktober 2011 - 11:59 #5
Ok - du kan stadig bruge samme fremgangsmåde, men det ville klart være hurtigere at flytte filerne til en anden server/maskine/nas MED NTFS rettighederne, og så slukke serveren og skifte diskene. At rebuilde raidet 4 gange, det tager altså nogle timer :)

Brug evt RoboCopy til at kopiere med NTFS rettigheder
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
13. oktober 2011 - 12:08 #6
Tak. Tjekker lige RoboCopy
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
08. november 2011 - 15:21 #7
Hej Cypern...
Ved godt spørgsmålet er lukket ;-)  men har fulgt din vejledning, og det hele virker perfekt... Men nu mangler jeg bare at trække dem større.. og kan simpelhen ikke finde hvor i SIM....
Kører den nye version.. tror den hedder 6.3....
Så hvis du lige ved den og læser dette ville det være super.
/THJOE
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
09. november 2011 - 09:40 #8
Fandt det.. brugte diskmgr. i windows.