Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
17. oktober 2011 - 23:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lægge if-values sammen

Kære eksperter.

Jeg er helt ny i excel, og er faldet over et spørgsmål. Jeg skal prøve at beskrive det bedst muligt. Ellers spørg endelig.

3 felter under hinanden A1 til A3 hedder følgende:
=HVIS(B1<1;"0";"30")
=HVIS(B1<5;"0";"30")
=HVIS(B1<10;"0";"30")

Jeg vil så gerne lægge A1, A2 og A3 sammen, så jeg får tallet 90 hvis B1 er 10 eller derover.

Hvis jeg skriver =SUM(A1:A3), så står der bare 0, ligemeget hvad der står i B1.

Er der nogen som har en ide?

Vh
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2011 - 23:16 #1
Prøv at fjerne anførselstegn:

=HVIS(B1<1;0;30)
=HVIS(B1<5;0;30)
=HVIS(B1<10;0;30)
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
17. oktober 2011 - 23:19 #2
Det hjalp :-) smid et svar, så får du point. Kan du evt. kort uden for meget besvær lige give mig en forklaring på, hvad det var der var galt?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2011 - 23:31 #3
Når du sætter tal i anførselstegn betragter Excel dem som tekst - og man kan ikke summere tekst.

Men det kan man så alligevel i Excel: Formlen =A1+A2+A3 lægger tallene rigtigt sammen, selvom de er anført i anførselstegn. Når man roder med Excel og datatyper (tal, datoer, tekst, osv.) bliver man ofte forbavset over, hvornår ting går rigtigt, og i hvilke sammenhænge, de ikke går som forventet...

Den gyldne regel er - lad være med at sætte tal i anførselstegn :-)
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
17. oktober 2011 - 23:58 #4
super, tak