Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. oktober 2011 - 00:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

HTPC / Mini ITX

Jeg er (igen) ude for at sammensætte en PC, denne gang en til hjemmebiografen. Jeg har fundet lidt stumper:

Først et kabinet:
http://www.dustinhome.dk/spire-mini-itx-cube-300w-black/product/5010369742
Det er lidt stort, men det er min erfaring at det er lettere at køle lydløst i et stort kabinet.

Så et bundkort:
http://www.dustinhome.dk/zotac-z68itx-b-e-bundkort-mini-itx-lga1155-socket-z68/product/5010600166
Det er lidt dyrt, men har god grafik. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget strøm det suger, men mon ikke de 300W som kabinettet kan levere er nok?

Så en CPU:
http://www.dustinhome.dk/intel-core-i5-2300-280ghz-6mb-s-1155/product/5010544365

Og noget RAM:
http://www.dustinhome.dk/corsair-4gb-ddr3-xms3-intel-i3-i5-i7-1333mhz-%281x4gb%29/product/5010471483

Totalt er prisen 3706,-

Er der nogen der kan se nogen problemer i denne sammensætning.

Jeg regner med at genbruge harddisk, Windows og DVD drev fra et tidligere projekt.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2011 - 08:37 #1
Umiddelbart en pebret og overkill løsning for et mediecenter.
Skal den andet end være mediecenter?

Personligt klarer mit aldrende Asrock Ion330 sig glimrende og trækker alt det for smidt i nakken.
En lignende, mere moderne, løsning kan snildt klares for omkring de 2500kr. Og så kan der også spares på elregningen.
Se. f.eks. på Zotac.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. oktober 2011 - 12:33 #2
Jeg bruger nu en ION330 baseret computer til mediecenter, der netop blev købt fordi den skulle kunne klare opgaven. Fakta er dog at den er alt for langsom. Den kan f.eks. slet ikke vise de film jeg optager fra dr-hd.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2011 - 12:45 #3
Min tygger sig ellers fint igennem 1080p.
Hvad bruger du af afspiller? For den vil ikke være kraftig nok til afspillere der ikke kan udnytte GPUen.
Men software såsom XBMC, Boxee og VLC bør klare det problemfrit.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. oktober 2011 - 13:01 #4
Mit TV kører 1920*1080. Jeg bruger mest VLC, men har prøvet en lang række programmer, og der er sådan set ingen forskel; det kører slet ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2011 - 13:16 #5
Har du nogle codecpakker inde? I så fald fjern alle 3. parts codecs.
Fejlsøgte på en kammerats ION330, og k-lite lavede bla. vildt rod i det.

Som sagt så burde den uden problemer trække det, så længe der decodes gennem GPU. Der er rigeligt power i det chipset.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. oktober 2011 - 18:09 #6
Jeg har sådan set ikke brug for at få at vide at mit nuværende setup burde virke, det gør det ikke.

Jeg vil hellere vide om det nye setup kunne virke.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2011 - 18:25 #7
Det vil det ikke. Ram passer ikke i bundkort.
Men ellers kunne det virke.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
20. oktober 2011 - 18:50 #8
Ved du hvad den rigtige RAM hedder? For bundkortet står der bare 1333 MHz DDR3, det står der også for den RAM jeg har fundet.

Jeg kan sikkert nøjes med 2G.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
03. november 2011 - 00:21 #9
chalde, ligger du lige et svar, så jeg kan få lukket her?
Avatar billede chalde Seniormester
03. november 2011 - 10:58 #10
Bare behold point :)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
03. december 2011 - 01:27 #11
Må hellere få lukket her. Projektet er udsat til efter jul.