Avatar billede nUUK Novice
21. oktober 2011 - 19:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Adgang til Harddisk under Vista

Hej,

Jeg leder efter fotos på en HD som muligvis er defekt. Det er ikke min disk men, en vens som ikke ved meget om IT.
Dette problem er måske lidt svært, men jeg sidder med en harddisk på 320 GB som har ihvertfald 2 partitioner hvoraf jeg har adgang til den med Windows Vista via et USB-/ Harddisk-/  ledningsinterface fra Sandberg og via en anden PC med windows 7. Jeg kan ikke starte op i windows Vista på disken. Den sidste partion kan jeg ikke få adgang til:"K:\ er ikke tilgængelig" og "Adgang nægtet" i Stifinder. Jeg ved reelt ikke om disken er beskyttet med pasord eller om den er krypteret. Når jeg tager egenskaber på K: via Sandberg kabel er der 0 byte på !! - men i Diskhåndtering får jeg følgende oplysninger om K:\ 288 Gb / Aktiv / Primær partition /NTFS. Der er også en OEM partition uden bogstav tildeling på 55 mb. Den partition jeg kan ser filer på i stifinder hedder N:\ og den har navnet "RECOVERY"/NTFS Hvis jeg tager Egenskaber for K:. via Diskhåndtering Oplyses at ledig plads er 75,8 GB og ledig plads er 233 Gb /

Findes der en måde at komme ind på harddiskens partition:K uden at ødelægge eventuelle data/fotos så jeg kan flytte dem til en anden HD ?

Vil det gøre en forskel hvis jeg forbinder HD til en anden PC med en Windows Vista som virker ?

På forhånd tak

Lars
Avatar billede kgkg Nybegynder
21. oktober 2011 - 22:24 #1
Du får adgang nægtet, fordi at NTFS rettighederne ikke indeholder oplysninger om den konto som du er logget ind med, da du har flyttet disken over på en anden computer.

Hvis du vil have fuld adgang, så skal du overtage ejerskab af filerne.

Hvis du alligevel skal geninstallere WIndows på disken som du vil hive data ud fra, kan du gøre følgende:

1. Højreklik på disken/partitionen i stifinder og vælg Egenskaber.
2. Vælg fanebladet Sikkerhed.
3. Klik på Advanceret knappen.
4. Klik på fanebladet Ejer
5. Klik på Rediger knappen.
6. 5. Vælg den den konto som du vil overføre ejerskabet til. Det vil sikkert være den konto som du pt. er logget ind med.
7. Sæt hak i Erstat ejer af underbeholder og objekter
8. Klik på OK knappen for at udføre operationen. Vær opmærksom på at det godt kan tage noget tid, alt efter hvor mange filer som det drejer sig om.

Og husk lige at det er på eget ansvar....
Avatar billede thov Forsker
22. oktober 2011 - 00:42 #2
Det er PITA (Pain In The Ass) med det rettighedsp*s.
Jeg griber en PuppyLinux bootCD og henter filerne ved hjælp af den.

Så kan Microsoft rende og hoppe med deres blokader LOL...
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2011 - 09:28 #3
#2 Enig
Avatar billede nUUK Novice
22. oktober 2011 - 20:24 #4
Hej,

Jeg får først adgang til PC'en igen i løbet af den kommende uge for bl.a. at kunne give point mv., men det lyder lovende hvad kgkg skriver. Ser frem til det......  ;o)

Lars
Avatar billede nUUK Novice
20. december 2011 - 13:52 #5
Lukker sagen

De manglende fotos kom frem da HD blev sat som slave i en XP PC, men de kunne sjovt nok ikke vises via et eksternt Sandberg USB/SATE setup på en win 7 pc. Food for thoughts !!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2011 - 16:52 #6
Godt du fik dem frem igen.
Avatar billede thov Forsker
20. december 2011 - 17:30 #7
Den Sandberg universaladapter kan man ikke stole på.
Jeg har (desværre) selv en, og halvdelen af de harddiske jeg kobler til den, kan ikke ses fra computeren.
De 'usynlige' diske dukker altid op, når de sidder i et USB-kabinet, så harddisken fejler ingenting.

Og det er ligegyldigt om det er 2,5", 3,5" S-ATA eller P-ATA.
Avatar billede nUUK Novice
21. december 2011 - 13:42 #8
Tak for alle bidrag

Jeg stoler også kun på at en disk er død hvis den har vist sig som sådan som slave i et system.

Lars