Avatar billede brynil Nybegynder
10. november 2011 - 19:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Validering - værdi 2 celler til venstre

Jeg forsøger at gøre en valideringsformel så fleksibel som muligt.

Under opbygningen har jeg navngivet hele kol A til Grundlag. I min formel i kol C, referer jeg således til

    "=if(A1=INDEX(Grundlag,1),FoT," & _

Hvis jeg nu vælger at lade listen Grundlag starte i fx A10, kan jeg så gøre brug af noget, som automatisk peger på cellen 2 til venstre og derved undgå referencen til A1?

    "=if([cellen 2 til venstre]=INDEX(Grundlag,1),FoT," & _
Avatar billede brynil Nybegynder
10. november 2011 - 20:43 #1
Denne giver værdien i 2 celler til venstre:

Range("C1").Formula = "=OFFSET(INDIRECT(""R""&ROW()&""C""&COLUMN(),FALSE),,-2)"

..men giver fejl, når den erstatter A1 i ovennævnte ex.

"=if(OFFSET(INDIRECT(""R""&ROW()&""C""&COLUMN(),FALSE),,-2)=INDEX(Grundlag,1),FoT," & _

Er der en syntaxfejl eller kan det bare ikke lade sig gøre ? :)
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2011 - 18:15 #2
Jeg kan ikke gennemskue det du skriver ovenfor, men denne her giver værdien i cellen i samme række, to kolonner til venstre for den aktive celle:

=INDIRECT("RC[-2]";0)
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2011 - 18:17 #3
Behøver jeg sige, at =INDIRECT("RC[-2]";0) returnerer 0 hvis den indtastes i kolonne A eller B?
Avatar billede brynil Nybegynder
11. november 2011 - 20:51 #4
Tak - men problemet er at få den til at fungere i en større sammenhæng.

=HVIS(C2=INDEKS(Grundlag;1);FoT;HVIS(C2=INDEKS(Grundlag;2);SoRA;HVIS(C2=INDEKS(Grundlag;3);GoV;HVIS(C2=INDEKS(Grundlag;4);GaL;HVIS(C2=INDEKS(Grundlag;5);LoAS;HVIS(C2=INDEKS(Grundlag;6);OaP;$AAB$1))))))

Jeg ønsker en erstatning for den direkte reference 'C2', så uanset hvor jeg placerer valideringslisten, vil formlen hente værdien 2 celler til venstre.

Jeg indlæser formlem med VBA, derfor ser den lidt anderledes ud ovenfor.

Men jeg kan erstatte 'C2' med en variabel i VBA, så problemet er ikke større, end at jeg blot er nysgerrig efter om det kan lade sig gøre at skrive formlen som jeg efterspørger :)
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2011 - 07:56 #5
Hvad er der galt med:

=HVIS(INDIREKTE("RC[-2]";0) =INDEKS(Grundlag;1);"FoT";"Næste HVIS ....")
Avatar billede brynil Nybegynder
12. november 2011 - 09:59 #6
Det ved jeg ikke dkhanknu :)

=HVIS(INDIREKTE("RC[-2]";0) =INDEKS(Grundlag;1);"FoT";$AAB$1)

..viser ikke indholdet af FoT, end ikke dropdownboksen kan aktiveres.

Men jeg fandt ud af, at formlen som helhed bliver for lang for Excel, så jeg fik dog noget ud af dit forslag. Det kan iøvrigt være årsagen til, at jeg ikke tidligere har kunnet få det til at fungere.

Da jeg som tidligere nævnt ikke er afhængig af denne løsning, vil jeg ikke også ind i at skulle 'bide' formlen over for at få den ind.

Bare smid et svar, som tak for indsatsen! At jeg ikke specielt har brug for løsningen, skal jo ikke komme dig til last ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2011 - 10:24 #7
Det virker fint her, men når du alligevel ikke har brug for løsningen er der selvfølgelig ingen grund til at bruge mere tid på den sag. Behold du selv dine point, jeg vil da ikke "belønnes" for noget du alligevel ikke har brug for.
Avatar billede brynil Nybegynder
12. november 2011 - 11:46 #8
Ok