Avatar billede sirkejser Juniormester
10. november 2011 - 22:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

spørgsmål ang. HTML5?

Hej,
Jeg vil gerne i gang med at lære programmering.
Fik at vide fra en bekendt at HTML5 skulle være fremtiden pt.

Men fik aldrig at vide om man kan starte uden programmerings erfaring direkte på HTML5 eller skal man være habil i andet "sprog"?

Og nogen der har andre meninger omkring dette HTML5 halløj?
Hvad med php og asp.net er det noget der forfalder til HTML5?

Håber i kan svare mig - og beklager de måske meget uvidende spørgsmål - men jeg er helt blank og vil gerne i gang.

hilsen herfra
Avatar billede keysersoze Guru
10. november 2011 - 23:42 #1
HTML5 er et rigtig godt sted at starte uden erfaring andre steder fra - en idé vil dog være at lære HTML og CSS samtidig da du ikke når langt inden for HTML uden CSS. Efter disse ting er javascript nok også uundværlig.

Mens de tre nævnte ting alle er noget der fungerer på klienten så er PHP og ASP.NET noget der kræver en server - og hvad de så outputter er noget du bestemmer så om det skal være HTML4, HTML5, et billede eller en txt-fil er altså op til dig, men skal du lave en hjemmeside er HTML selvfølgelig et godt valg. Det eneste lille mén der kan være er, at ASP.NET (hvis vi taler webforms og ikke MVC) langt hen ad vejen følger XHTML-standarderne så det kan til tider være en udfordring at få helt valid HTML.
Avatar billede olebole Juniormester
10. november 2011 - 23:53 #2
<ole>

Det er dog nok værd at bemærke, at meget HTML5 og CSS3 kun fungerer som forventet i de allernyeste browsere. Det vil ikke være et problem om nogle år - men skal det bruges på dagens WWW, er det et problem.

Derfor vil mit råd være at lære HTML 4.01 Strict og CSS2.1 først. HTML5 er endnu ikke en gyldig standard (det bliver den forventelig i løbet af 2012), og derefter kan du rolig regne med, at det vil tage endnu nogle år, før det er fuldt understøttet på WWW

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
10. november 2011 - 23:54 #3
"Det er dog nok værd at bemærke, at meget HTML5 og CSS3 kun fungerer som forventet i de allernyeste browsere" - og såmænd ikke engang der  :o|
Avatar billede sirkejser Juniormester
11. november 2011 - 01:33 #4
ok.. så hvis jeg skal igang med html/css - hvad findes der så af danske gode og lette forståelige bøger eller video tutorials?
Avatar billede olebole Juniormester
11. november 2011 - 02:13 #5
Hehe ... det er her, jeg ofte får høvl  :D

Jeg har set bunker, men har stadig til gode at se de gode. Der er masser af pixie tutorials, artikler, videoer og bøger, som er ganske let fordøjelige ... men!

"Gode" definerer jeg som "troværdige" og "ikke fyldt med udeladelse, mangler, misforståelser og alvorlige fejl", men dem der lysår imellem. På den anden side er de erfaringsmæssigt masser af E-brugere, der har andre definitioner af begrebet.

Det meste er skrevet af folk, der selv har lært fra dårlige artikler og tutorials - aldrig har modtaget egentlig undervisning - og aldrig arbejdet med teknologien i andet end hobbyvirksomheder. Hvis det er godt nok, er der sikkert andre, der gerne vil anbefale noget ... men ikke mig  =)
Avatar billede keysersoze Guru
12. november 2011 - 00:15 #6
Jeg ville gå direkte til kilden - w3.org - der er alt for stor risiko for at du får alt for meget misinformation ved at følge diverse tutorials.