Avatar billede nuckiear Nybegynder
28. november 2011 - 10:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ordenligt skjult kamera ?

Hejsa
Jeg har et rum jeg gerne vil overvåge i min virksomhed.
Jeg vil dog gerne gøre det så det ikke er så åbenlyst, da jeg har mistanke om tyveri fra personalet.

Så har kigget på de der spycams men syntes det er en jungle, jeg vil gerne have et som evt er skjult under at være noget andet, men video kvaliteten skal være i top, uden dog at være hd eller noget. der må gerne være lyd mulighed med, men det er ikke et krav.
Derudover vil jeg ikke have en masse ledninger, evt noget som kan sende signalet trådløst til et program på computeren som man så kan sætte til at optage...

Nogen der kan finde noget til mig?
Avatar billede The_Buzz Novice
28. november 2011 - 10:47 #1
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er lovligt?
Avatar billede chalde Seniormester
28. november 2011 - 10:48 #2
Avatar billede nuckiear Nybegynder
28. november 2011 - 10:50 #3
Ja men så smider jeg bare et skilt op... Det er et sted de ikke kommer så tit, så de vil aldrig opdage skiltet alligevel
28. november 2011 - 10:53 #4
Det er dig der har bevisbyrden for at dokumentere at medarbejderne er orienteret om overvågningen.

I føjge en ekspert i overvågningsret er det klokkeklart ulovligt at filme medarbejdere uden at de ved det, jvf. denne artikel:
http://www.camvision.dk/nyheder/man-filmer-da-sine-ansatte
Avatar billede nuckiear Nybegynder
28. november 2011 - 10:56 #5
Men nu var det ikke lovgivningen jeg spurgte efter, det var et kamera, så må det vel være mit dilemma at følge lovgivningen
Avatar billede chalde Seniormester
28. november 2011 - 10:59 #6
I sidste ende kan det blive en dyr fornøjelse for dig.
Et af mange eksempler: http://www.hk.dk/handel/nyheder/nyhedsarkiv/december_2007/historisk_dom

Om det er dit dilemma, skal ikke hindre os i at informere mere dig om hvad der er lovmæssigt og/eller etisk forkert.
Især det lovmæssige, idet jeg ikke går ud fra at folk utilsigtet ønsker at bistå dig i at begå lovbrud.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 12:04 #7
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/nuckiear

fra 2009 ??? det må da være løst

en billig løsning er denne her der koster ca. 700,- hos compuercity

http://swann.com/s/products/view/?product=344

+

denne her

http://www.amazon.com/Swann-SW211-DPE-Digital-Private-Card/dp/B000J1CO6S

det kræver ikke mere lys end et stearin lys og ligner sådan set en lystænder - det tager et billede hver gang der er bevægelse så kortet skal tømmes af og til

m.v.h
Avatar billede delvis-begynder Nybegynder
28. november 2011 - 14:23 #8
Hej nuckiear.
Selv om det ikke er lovgivningen du spørger efter vil jeg tillade mig at give dig en fidus fordi andre svar hæfter sig ved lovgivning. -

Du sætter da bare et "mega-stort" skilt op ved indgangen til virksomheden, hvor der står at virksomheden er TV-overvåget - det vil de ansatte "næppe" opfatte som om der er kamera i et lille lagerrum - og hvis de skulle, så er du blevet FRI for tyveri, selv om du "desværre" ikke fik fingre i den tidligere tyvagtige person.

Rigtig god dag.
Avatar billede Beach Mester
29. november 2011 - 02:15 #9
Hmm, er selv ude og lytte på vandrørene i huset da en eller anden med lange fingre bla. har lånt min tegnedreng.
Lovligheden kan vel i mange tilfælde strække sig langt hvis man bruger den rigtigt.
Min ide var at sætte et kamera op godt skjult mellem mine ringbind og komme til at smide en værdi som kunne friste en person med den rette DNA. Når jeg har vished for hvem der er der ikke kan holde pølserne for sig selv kan man vel bøffe ham for den og muligvis andre forseelser hvis...
1/ Den skiltet videoovervågning er på plads ved indgangen til lokalerne.
2/ Større kamerarer der allerede er sat op, tydeligt viser hvor der filmes og hvor de blinde vinkler ligger.
3/ Personen bliver konfronteret med de film man allerede har af tyverier.

I mit tilfælde har vi ikke video af mit område da min tegnedreng blev fjernet, det er der stadig ikke. Men min erfaring viser at når man først får taget låget af en tyv´s gerninger så følger der som regel mere med. Husk på at han jo ikke ved om jeg også har beviser for det jeg ikke har beviser for!

//B
Avatar billede nuckiear Nybegynder
08. april 2012 - 16:06 #10
Smider i nogle svar
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2012 - 16:38 #11
ok
Avatar billede Beach Mester
08. april 2012 - 23:13 #12
Ikke til mig, kom ikke med info der havde noget direkte med ?ét at gøre. //B