Avatar billede MagnusELH Nybegynder
02. december 2011 - 22:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

kan man tage billeder fra Google billeder, og sætte dem på ens hjemme side?

må man tage billeder der ligger på Google,  og putte dem ind på ens egen hjemmeside, uden at blive straffet for ophavsret?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2011 - 22:37 #1
Tænker du på billedsøgning på google? De har en notits om at "Billeder kan være beskyttet af ophavsretsloven.".
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
02. december 2011 - 22:52 #2
så det betyder at jeg ikke må lave en billedsøgning på google, og sætte nogle af billederne på min hjemmeside?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2011 - 23:02 #3
Nej, du vil være nødt til at sikre dig at du har lov til at bruge hvert enkelt billede du finder.
Avatar billede Beach Mester
02. december 2011 - 23:50 #4
Du må som udgangspunkt ikke bruge billeder fundet på nettet til andet end at kigge på med mindre der faktisk står fra kilden til billedet at du må bruge det til hvad du nu vil.

Mange gange så er det mere end fy at "kopiere" billeder, og finder ejer ud af at du bruger hans billeder så kan han meget nemt kaste en hulens masse jura-gøjl i hovedet på dig som du kan få meget svært ved at komme ud af uden at få gevaldig tæsk på lønkontoen.
Så med mindre du får lov af ejer af billedet så ville jeg passe meget på, specielt hvis du vil bruge det kommercielt.

//B
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2011 - 07:53 #5
da jeg havde hjemmeside ville jeg fordi jeg er musisk bl.a have gerry marsden fra gerry and the pacemakers på med billede i nummeret
youl newer walk alone med chords - akkorder

derfor skrev jeg til selskabet om de ville forespørge hos ham om jeg måtte det eller hvad det ville koste

den korte af den lange - det fik jeg lov til bare jeg ikke brugte det i forretnings øjemed altså brugte det til egen indtjening

så der ER den vej du skal gå

m.v.h
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
03. december 2011 - 14:58 #6
hvad hvis man gør det som du lige sagde, og fik lov til det, men ikke hvis jeg tjener penge på det.

men hvad hvis jeg får penge, fra firmaer der har reklamer på min side.

er det så forretning ?

- og findes der sider, hvor man kan tage gratis billeder fra. hvor der ikke er copy på ?
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2011 - 15:26 #7
hvis der ikke på siden står de er copirighted er de til fri afbenyttelse

ofte ligger der et eller andet logo hen over men dem kan man fjerne men der må man nok ikke

tror ikke det gør noget med mindre du vil reklamere for kirken og så har porno reklamer på
den går nok ikke så sund fornuft
Avatar billede Beach Mester
04. december 2011 - 03:54 #8
Hvis du klikker lidt ind her->
http://images.google.dk/advanced_image_search?hl=da
Så har du mulighed for at gennemføre en søgning på billeder hvor--->
"Beskyttede billeder kan filtreres ud ved at vælge materialer der er markeret til genbrug under beskyttet søgning i den udvidede"
Men det er ingen garanti for at en eller anden kan komme efter dig og give hovedpine i mange år fremover.
Jeg selv giver IKKE tilladelse til at mine billeder kan bruges af gud og hver mand til det de lyster, men skriver ikke noget om det på mine sites og har heller ikke registreret dem nogle steder for at beskytte mig mod kopiering.
Vil egentlig heller ikke gøre en dyt ved det hvis jeg finder mine billeder ligge på en andens site, så længe billederne ikke bliver brugt på en måde som ikke var tiltænkt billedes formål.
Med andre ord vil jeg straks et billede bliver misbrugt, kræve det fjernet fra sitet straks. Har oplevet det et par gange og hver gang er det på få dage blevet fjernet.
Har derefter ikke gjort mere ved sagen da de berørte personer straks vidste at det ikke lige var så godt det de havde gang i.

Men uanset om billeder er offentliggjort elektronisk eller via f.eks. et reklameblad så er det IKKE tilladt at bruge billederne uden rettighedshaverens tilladelse. Det er IKKE nødvendigt for mig at skrive det ikke er lovligt at bruge mine billeder når jeg ligger dem til offentlig skue.

Så har du nogle billeder der skal bruges på et site så prøv at smide dem ind i din html og send en kopi af sitet til den som har lavet billederne. Så kan de selv tage stilling til om det er OK eller ej. Hører du ikke noget fra dem inden for en rimelig tid så syntes jeg det er OK at sende det ud til alle.

Men det er et meget øm-tåligt senarie, og hvis du virkelig træder nogle over fusserne så kan det blive en rigtig grim fornøjelse. Så start en dialog med dem der ejer billederne og forklar dem hvad du vil bruge dem til, så kan du også sove roligt om natten uden at tænke på at der er en ejer i den anden ende der er i krig med at snakke med en advokat om hvordan han eller hun skal gribe sagen an!

//B
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
11. december 2011 - 20:57 #9
den første der kommer met svar for pointne
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
11. december 2011 - 21:21 #10
en smid et svar så jeg kan få den lukket !
Avatar billede Beach Mester
12. december 2011 - 04:37 #11
Svar... //B