Avatar billede oz5o Nybegynder
10. december 2011 - 16:26 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

solceller

Jeg vil opsætte et 3400 kwh solcelle anlæg, som bliver placeret ca 30 meter væk fra måler skabet.
Hvilket kvadrat på 230v ledningen mellem inverteren og min el-måler skal jeg vælge ?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2011 - 16:50 #1
Velkommen til Eksperten
Det er da noget du skal tale med den elektrikker der skal montere det for dig.
Mit bud er et 2,5 kvadrat kabel, men jeg ved det ikke helt sikkert.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2011 - 07:49 #2
http://www.solarventi.dk/?gclid=CJS3r_-1-awCFSZ0mAoda2dbSg

det er nok dem her du skal spørge

jeg har selv en sv 14 siddende på taget på sommerhuset til affugtning af huset

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 09:13 #3
Du må under alle omstændigheder ikke selv montere dette. Det kræver en autorisation. Og denne autoriserede montør ved lige hvad der skal bruges til at koble det ind i tavlen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 09:16 #4
Du må helt sikkert lave det meste med at trække kabler og lægge paneler på taget. Men lige så snart du skal koble det på nettet, så er det fagmanden der skal i arbejde.
Avatar billede oz5o Nybegynder
11. december 2011 - 09:20 #5
aaaarh den holder vist ikke. Jeg må montere lige så tosset jeg vil, men ikke koble det til elnettet, da en autuiseret elinstalatør skal stå inde for det jeg har lavet og han skal koble det til el-nettet.
Avatar billede oz5o Nybegynder
11. december 2011 - 09:24 #6
solarventi ? nope de havde ikke det jeg havde brug for, men det havde solarpanels.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 09:27 #7
oz5o Det er faktisk også det jeg skriver i #4.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2011 - 10:17 #8
Avatar billede oz5o Nybegynder
11. december 2011 - 10:28 #9
det er muligt at deres priser har ændret sig siden sidst jeg kikkede for der var solarpanels dem der passede bedst i min smag
Avatar billede weblance Nybegynder
11. december 2011 - 11:24 #10
Nu arbejder jeg selv i solcellebranchen, og du må godt bruge 1,5mm2 AC kabel fra inverter til eltavle (ifølge stærkstrømsreglementet). Jeg vil dog anbefale 2,5mm2.

Mht. hvad du selv må lave af det, så må du selv lave alt på DC siden, og du må også selv trække AC kabel fra inverteren til eltavlen. Det du IKKE må, er at lave selve tilslutningen i eltavlen, det skal en aut. elektriker gøre. Du skal også være opmærksom på at der skal sættes en separat gruppe op til solcelleanlægget, og solcelleanlægget skal også have sit eget HPFI relæ, og det skal være et type B.

/Carl
Avatar billede weblance Nybegynder
11. december 2011 - 11:26 #11
P.S. Jeg har også nogle forhandlere på Sjælland hvis du er interesseret. Send mig en PB hvis du er.
Avatar billede oz5o Nybegynder
11. december 2011 - 11:28 #12
det var da et svar man kunne bruge til noget ;)
jeg takker.
Avatar billede oz5o Nybegynder
11. december 2011 - 11:33 #13
jeg takker, men jeg har kæmpet en brav kamp for at finde det rigtige anlæg og ikke mindst til en pris der faldt i min smag og der slog solarpanels de andre af banen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2011 - 16:18 #14
Så mangler du bare at acceptere svaret du kunne bruge:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede oz5o Nybegynder
11. december 2011 - 20:31 #15
Jeg har læst lidt om HPFI afb. på nettet og som jeg forstår det er det nok med en type "AC,A" hvis mit solcelle anlæg er et 1 phaset ?