Avatar billede madsnn Juniormester
15. december 2011 - 08:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

wifi setup af 2 SSID på router med 2 antenner

Jeg her en Linksys WRT610N og har sat wifi op, men jeg tror at de 2 SSID modarbejder hinanden.

Jeg har sat det op så de 2 SSID'er kan bruge 2,4 og 5 Ghz båndene, og mit spørgsmål er om dette er den bedste måde at gøre dette på, eller om jeg skal sætte det op med 2,4 på den ene SSID og 5 på det andet SSID ?

PS: hvorfor jeg har 2 SSID'er er fordi der er forskellig sikkerhed på de 2.

Nogle ideer !!
Avatar billede madsnn Juniormester
16. december 2011 - 09:19 #1
Rettelse til mit indlæg:

Det er selvfølgelig 20 Mhz og 40 Mhz.

Jeg har rettet det til så den ene køre 20 only og den anden køre 40 only

Men er det "best practice" ?
Avatar billede smartebenny Nybegynder
17. december 2011 - 17:14 #2
Forstår ikke helt spørgsmålet.

Men normalt på en Dual Band router, har du 2,4 og 5 Ghz båndet.
Og SSID bør være forskelligt på de to. At du så sætter dem til 20 Mhz eller 40 er en anden sag.
Avatar billede madsnn Juniormester
02. januar 2012 - 17:08 #3
Ja det er en dual band router og ja det er 2,4 og 5 Ghz, Ja jeg har 2 forskellige SSID'er, men mit spørgsmål gik på hvad det havde at sige om de stod til 20 Mhz eller 40 Mhz og hvad der er bedst når man bruger 2 SSID'er.

Jeg har yderligere forsøget at skifte på kanalerne, men har holdt mig til kanal 1,6,og 11da de netværksmessigt er mindst modtageligt for støj fra andre trådløse ting (alarm, m.m.)

Kanalerne er dog igen sat til auto for de 2 SSID'er.

Yderliger så tror jeg ikke der er noget problem, ud over at jeg er blevet klar over jeg havde for høje forventninger til min mobil telefon og dennes wifi enhed.
Avatar billede madsnn Juniormester
23. marts 2012 - 00:18 #4
Har løst det (på 2 måder).

1: sæt mobilen på 2,4 Ghz SSID'et - min mobil har problemer med 5Ghz.

2: men inden da købte jeg en linksys RE1000 wifi repeater - den fungere uden de store problemer.
Dog måtte jeg sætte den op manuelt(delvist) fordi RE1000 ikke kan lide thinkvantage som jeg har på min bærbar og enheden skal sluttes til en enhed for at konfigurere den - men med en enhed uden thinkvantage så er jeg sikker på at opsætningen er meget læt.

Jeg har valgt at beholde RE1000 da signalet godt kan nå når jeg bruger 2,4 Ghz, men det er kun på 1 ud af 3 i styrke og med RE1000 så er det fuld knald på styrken, hvilket betyder at jeg ikke skal vente på at scanne naboens wifi - den ryger direkte på : )

Det er de 2 måder jeg har løst det på.