Avatar billede frem-ad Professor
21. december 2011 - 12:10 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

forskudsopgørelse hvordan er det bedst og stå for høj eller for lav

Hej
Jeg sider og skal til redigere min forskudsopgørelse, fordi der sket noget i det private så 2012 kommer til og se meget anderledes ud.
Jeg kan ikke regne ud, indkomst er det bedst og stå for lav eller for høj, så jeg er sikker på jeg får penge tilbage og ikke skal betale penge når året bliver gjordt op.

Eks. 1: står til 320.000,- men tjener 220.000,-
Eks. 2: Står til 220.000,- men tjener 320.000,-

Jeg kan umulig sige hvad jeg får i indtægt næste år, men jeg kommer ikke til og pasere kanterne mellem Bundskatten, Mellemskatten og topskat. Men som jeg siger jeg vil heller have penge tilbage, end og få en ekstra regning.

Jeg tænker umildbart det er bedst og stå for lav (Eks. 2), så mit fradrag er mindre, men jeg ved det ikke.
Avatar billede dinky Nybegynder
21. december 2011 - 12:32 #1
Du skal sætte din indkomst højere og hæv også din trækprocent..., men hvis du er dagplejer skal du sætte den lavere og lad være med at bruge fra draget...
så har du en god opsparring..
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2011 - 12:41 #2
Det bedste er at ramme det forskud som man regner med. Du får kun 0,6 % i rente på overskydense skat. Det er dog bedre end de typisk 0,25% der er i anfordningskonti, men vil du lave en opsparing kan du helt sikkert lave en bedre forretning ved at henvende dig i din bank.
https://www.borger.dk/Emner/oekonomi-skat-su/Skat/opgoerelse-af-skatten/Sider/restskat-eller-overskydende-skat.aspx?
Avatar billede keysersoze Guru
21. december 2011 - 12:42 #3
højere indkomst så du får trukket for meget i skat og lavere renteudgifter så du får for lidt i fradrag - det er de "normale" parametre at pille ved.

Hvis der er så stor usikkerhed om 2012 kan du godt tilrette din forskudsopgørelse løbende gennem året så den passer bedst muligt i forhold til eventuelt større ændringer gennem året.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. december 2011 - 13:48 #4
Enig, sørg for at opdatere den løbende. Men sæt den højere hvis du vil sikre du ikke skal betale noget tilbage.
Avatar billede frem-ad Professor
21. december 2011 - 16:32 #5
Ja det er bedst og ramme men som jeg siger så bliver 2012 umulig for mig og spå om. Jeg har bare prøvet og få en ekstra opkrævning på 10.000kr for et par år siden, og det bryder jeg mig ikke om, så heller 500 eller 3000kr tilbage og jeg mærker det jo ikke så meget i måneden at der bliver betalt for meget ind.
#3-4 Jeg kender bare mig selv så godt at jeg ikke får det justeret i løbet af året, med mindre der sker noget ekstrem.
Jeg har aldrig været ude efter og bruge skat som en opsparing, det ved jeg godt at det er ikke en god investering.
Så alt det taget i betragting så skal jeg bare sørger for at hvad der står på forskudsopgørelsen, er sat til hvis det går rigtig godt med indtægten, så får jeg ikke et "problem" når det skal gøres op i 2013.
keysersoze smid et svar så deler du og dinky pointene
Avatar billede keysersoze Guru
21. december 2011 - 22:00 #6
svar :)
Avatar billede martin_moth Mester
22. december 2011 - 08:26 #7
Om renten er  eller  eller hvad den er, kan vel være stort set ligegyldig med de beløb du taler om her. Sæt din træk-% 5% for højt, så indbetaler du lidt ekstra hver måned, og får en forsinket julegave efter årsskiftet :-)