Avatar billede xjln Juniormester
30. december 2011 - 10:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Beregning af strømmen i kabel ved usymmetrisk belastning.

Hej

Ligger én af Jer inde med et regneark eller måske hurtigt kan trylle et som kan beregne strømmen i de enkelte faser i et 5 ledet kabel når der monteres 5 elradiatorer på skiftevis 2 faser?

Belastningerne er:

500W (monteret mellem fase) L1-L3
800W - L1-L2
800W - L1-L3
800W - L2-L3
1000W - L1-L3
Avatar billede Ialocin Novice
30. december 2011 - 11:05 #1
Hej xjin

De belastninger der står ud for de enkelte fase kombinationer, er det dem der skal bruges i beregningen ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2011 - 11:12 #2
Er det dette ark du tænker på?
http://gratisupload.dk/vis/671094/
Eller har jeg misforstået?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2011 - 11:17 #3
Den strømstyrke man skal bruge til et givet watt forbrug får man ved at dividere watt med volt.
Jeg formodet at faserne "deler" det wattforbrug som radiatoren kræver.

Volt*Ampere=Watt.
Avatar billede finb Ekspert
30. december 2011 - 13:43 #4
læser med ... finb
Avatar billede xjln Juniormester
30. december 2011 - 13:52 #5
#1 - Ja det er den fordeling der er tale om.

#2+3 - Njej ikke helt. effekten skal jo deles med 400V når det er 2 faser. Det jeg så ikke helt kan gennemskue er hvordan strømmen er når der er et 3 faset vekselsystem, her er det noget med at strømmen løber begge veje i faserne alt efter hvornår i perioden (sinus) det er.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2011 - 14:08 #6
Det kræver lidt mere end som så...

Formlen for effekt når det er 3 faset hedder:
P= U*I*kvadratrod(3)*cos(fi)

Og da der er fase forskydninger vil det kræve vektorregning.
Og det er faktisk i det samme forbindelse jeg har lagt et spørgsmål om vektor regning.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2011 - 16:16 #7
#5 Ja det kan du måske have ret i.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 13:34 #8
Lige for at uddybe hvad jeg skrev i går:

Hvis du har 400 volt over en brugsgenstand som har en effekt på 500W. Så skal du også helst vide om denne genstand har en cos(fi). Det har nemlig meget at sige.

Denne cos(fi) forskyder nemlig strømmen i forhold til spændingen med en vis vinkel. Hvis cos(fi) = 0. Så er der ingen forskydning. Hvis cos(fi) = 0,9 er vinklen = cos^-1(fi) altså 25,84 grader.

For at finde ud af hvor meget denne brugsgenstand trækker gør du følgende:
I_B = P/(U*cos(fi)*kvadratrod(3)) => 500/(400*0,9*kvadratrod(3))
Det vil sige at den 0,80A i viklen 25,84 grader.

Det er sådan at den strøm (400 V) der løber imellem L1 og L2 kaldt (U_L1L2) har en fase forskydning på 30 grader i forhold til U_L1 som er de 230 V der løber i den.

Derfor vil din I_L1 være din (0,80A i vinkel 25,84)

Din I_L2 vil også være en I_B, denne hedder -IB og har (0,80A men i vinklen (25,84-120)) da L2 er i -120 grader i forhold til L1.
L3 ligger +120 grader i forhold til L1

Det gælder om altid at have L1 som reference, det gør det meget nemmere at regne.

Hvis du så har en brugsgenstand mere regner du den ud på samme måde og hvis den går igennem UL31 Imellem L1 og L3.
For så at finde den samlede strøm i en L1 skal du ligge Alle dine IB'er sammen der løber igennem U_L1 og det skal også gøres med vektore:
I_L1 = I_B1+I_B2 = (0,80A i V 25,84)+(xxA i vinkel YY)
I_L2 = -I_B1 = (0,80A i V -94,36)
I_L3 = -I_B2 = (xxA i vinkel yy + 120)

Og sådan kan du forsætte med at finde I'er og Vinkler.
Det er meget meget besværligt. Og det er det vi sidder og læser til eksamen i lige nu på maskinmesterens 3 semester, og noget vi har arbejdet med i 2 semester. Der er rigtigt mange der ikke forstår det ordenligt og roder helt vildt rundt i vinkler og referencer.
Sidder personligt i disse dage og skrive en beskrivelse af det i Word, der kan bruges som en slags formel samling. Og derfor ville jeg også gerne lære at gøre det i Excel.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2011 - 13:37 #9
Opdagede lige en stor fejl... Din brugsgenstand I_B vil have en fase forskydning der hedder 55,84. glemte at ligge de 30 grader til som der er imellem U_L1 og U_L1L2
-I_B vil så have en vinkel der hedder 55,84-120.

Selv jeg kan rode rundt i det.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2011 - 13:43 #10
#8 Det ligger udenfor min viden det du kommer med, men jeg kan godt forestille mig det hænger sådan sammen.
Avatar billede xjln Juniormester
31. december 2011 - 15:51 #11
#8 - du har fat i noget af det rigtige der, der er dog lige det at mig bekendt så er cos phi = 1 når der er tale om ohmske belastninger som der er tale om her i form af elradiatorer. Endvidere er det jo kun 2 faset belastninger hvorfor jeg ikke mener du skal have rod 3 med i regnestykket.

Belastningerne:
500W - L1-L3
800W - L1-L2
800W - L1-L3
800W - L2-L3
1000W - L1-L3

vil umiddelbart lige give en belastning på de enkelte faser på hhv. L1: 3100W, L2: 1600W, L3: 3100W hvis man ligger dem sammen.
Men jeg er rimlig sikker på at det har en betydning at der er 120 grader mellem faserne som du skriver så jeg kan ikke helt gennemskue det endelige regnestykke.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2012 - 14:47 #12
Cos(fi) er også = 1 hvis det er ren modstand. Forklare bare at man ikke kan se bort fra den. For ellers regner du ikke W effekten ud men i stedet VA effekten. Hvis der er en cos(fi) vil denne resultere i at der kommer en VAr effekt, som igen laver en I_wl (Watt læs strøm) der får indflydelse på den totale I.

I lære bøgerne vi bruger og i den eksamen jeg skal op til imorgen. skal jeg bruge kvadratrod 3 selvom det er imellem 2 fase. Hvilket også giver god mening.

I et 400V net er der ikke 230V men 230,94V. Det skyldes at formelen for U_Fase = U_net/kvadratrod(3).

Hvis det ikke passer hvad jeg skriver, så skal jeg have pengene tilbage for min elektriker uddannelse og min side 2 år på maskinmesterskolen.

Jeg arbejder lige nu på at lave et regneark der kan udregne disse strømme uden brug af vektor regning. Men det er ikke så let som man skulle tro.
Avatar billede xjln Juniormester
29. januar 2012 - 10:18 #13
Hej ddd_...

Er du kommet videre med dit regneark?

xjln
Avatar billede xjln Juniormester
04. september 2012 - 14:50 #14
Lukket