Avatar billede zentral Nybegynder
05. januar 2012 - 15:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at logge på

Hejsa.

Jeg har opsat en SQL Express 2008 server på mit netværk.
Jeg kan godt connecte til localhost\sqlexpress, med både SA account og windows account. men så snart jeg prøver at connecte til den med "INTERN-IP\sqlexpress" nægter den mig adgang.

Maskinen er en Windows 7. Jeg har været inde i SQL Configuratin Manager, og sætte Enabled TCP/IP, og har helt disabled min windows firewall.

er der noget som har en god idé til hvad der blocker ?

Formålet er at kunne tilgå serveren ude fra.
Avatar billede Syska Mester
05. januar 2012 - 16:54 #1
Virker som om du allerede har gjort alt hvad der skal til, men prøv at google følgende:
https://www.google.com/#sclient=psy-ab&hl=da&site=&source=hp&q=sql+2008+remote+access&pbx=1&oq=sql+2008+remote+access&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=290l3790l0l4006l22l9l0l11l11l1l217l1210l4.4.1l20l0&fp=1&biw=1920&bih=1056&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&cad=b

Den siger også SQL Browser skal være enabled. Husk den ikke må køre som "local service".

Der udover kan du prøve at lave en "telnet sql-ip 1433"

port 1433 er der hvor sql serveren kører på ... kan du ikke komme derind, så er der i hvert fald et problem. Husk du skal installere telnet for at kunne lave den her test.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2012 - 04:45 #2
Lytter den paa 1433 paa INTERN-IP eller kun paa localhost?
Avatar billede zentral Nybegynder
06. januar 2012 - 10:43 #3
buzzzz >> Lyder som et godt bud, jeg har læst en del om det, men syntes ik jeg læste det som at den sql browser var så vigtig igen, da jeg tester på den samme maskine som serveren køre på.
Men det lyder da som noget som skal prøves her i weekeden....

Arne_v >>
Hmm ... jeg har set den er sat op til at lytte på port 1433, men ved ik helt om det kun er på localhost eller min interne ip, hvor kan jeg se det henne ??
Avatar billede roerholt Nybegynder
06. januar 2012 - 12:49 #4
Microsoft SQL Server Express Edition har som default ikke åbnet for TPC/IP protokollen. Hvis du i menuen start under Microsoft SQL Server 2008/Configuration Tools/ vælger SQL Server Configuration Manager og så under SQL Server Network Configuration/Protocols aktiverer TCP/IP skulle det virke.

Venlig Hilsen
Sten
Avatar billede zentral Nybegynder
06. januar 2012 - 14:30 #5
roerholt >> Den er enabled, still not working :(
Avatar billede zentral Nybegynder
06. januar 2012 - 14:31 #6
Det som er mærkeligt er at jeg nu har testet det på 4 forskellige maskiner med både Exress/developer editionm og ingen af dem lader mig connecte via IP adresse. dog via computernavn og localhost virker det godt ... Det må enten betyde at det må være min router, eller en default indstilling jeg mangler at slå fra, så den forstår at opfange connections igennem min ip, er mit bud ...
Avatar billede roerholt Nybegynder
06. januar 2012 - 14:45 #7
Har du aktiveret "Allow Remote Connections" til instansen? Hvis du, i SQL Server Mgmt Studio på serveren, højreklikker på instans/servernavnet og vælger properties. Derefter vælges connection i page vinduet.
Avatar billede roerholt Nybegynder
06. januar 2012 - 15:01 #8
Kan du forbinde til instansen fra en anden maskine hvis du bruger <servernavn>,<portnr>?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2012 - 00:43 #9
SQL Server Configuration Manager
SQL Server Network Configuration
Protocols for ...
TCP/IP
Properties
IP Addresses tab

er den enablet paa baade faktisk IP?
127.0.0.1?
allip?
Avatar billede Syska Mester
07. januar 2012 - 01:08 #10
#zentral
Hvad har din router med dette at gøre?

Tror du mangler os at fortælle lidt mere om dit setup hvis du har router indblandet i noget af det du prøvet at connecte til.

Lige pt siger du at du, som jeg ser det at du ikke kan forbinde til den lokale IP på port 1433. Test det med telnet ... første step.

Du skal også kunne telnet til localhost på 1433 ellers er der et eller andet helt galt med dit system.
Avatar billede zentral Nybegynder
07. januar 2012 - 11:34 #11
Hej drenge ...

Nu begynder der at ske noget ...

Ang. router, er det bare en almindelig router som min server og andre computere køre på. serveren får en 192.168.1.103 IP.

Jeg har nu hentet TCP View, og prøvat at lave en TELNET localhost 1433, og kunne så se at den SQL serveren faktisk lyttede på port 2301, det har jeg nu skiftet, og nu reagere telnet på TELNET 192.168.1.103 1433, som der var meningen det sku.

Jeg ka dog stadig ikke oprette forbindelse via SQL Management til IP adressen :(

Inde i SQL Configuration > Protocols > TCP/IP > IP Addresses > Har jeg Enabled alle 7 IP'er + IP All.
Jeg har fjernet "0" i TCP Dynamic Ports, og skrevet 1433 i TCP Port ... kan ikke helt overskue om det er korrekt at gøre i dem alle ??
Avatar billede Syska Mester
07. januar 2012 - 19:09 #12
Har du en speciel version af MSSQL? Jeg har aldrig set den lytte på 2301 :-s ... standard er 1433 så et eller andet har lavet det om.

Tænke tænke ...

Hvad sker der så når du prøver at lave en telnet fra en ekstern computer, virker det også? ( med ekstren mener jeg den client på dit eget network som du oprindeligt ikke kunne forbinde med )

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2012 - 20:45 #13
Jeg har ogsaa set en SQLServer config hvor den valgte en tilfaeldig port.
Avatar billede zentral Nybegynder
07. januar 2012 - 21:15 #14
Buzzzz >> Jeg har nu prøvet at connecte fra en anden pc til serveren med telnet og den fejler ikke på porten, så det må jo være et godt tegn ...
Avatar billede Syska Mester
08. januar 2012 - 01:37 #15
#arne_v
Så må det vel være en anden service der måske tidligere har brugt den port siden den vil vælge en anden. Eneste forklaring jeg lige kan komme på.

#zental
Ja ... så skal vi bare have udlukket at det er SSMS der er problemer med.

Kan du prøve at lave et eller andet program i .NET eller hvad programmerings sprog du nu føler dig godt tilpas i som forbinder din til SQL server? ( Test selvf først at det virker lokalt, med IP og ikke local host.

mvh
Avatar billede zentral Nybegynder
10. januar 2012 - 10:14 #16
#arne_v > det virker nu ... det må ha været det port noget, som er slået igenne ....

Post et svar :)

Tak til jeg begge ....
Avatar billede zentral Nybegynder
10. januar 2012 - 19:57 #17
SORRY !!!!

Mente >> Buzzzz >> Post et svar så får du points !
Avatar billede Syska Mester
12. januar 2012 - 00:18 #18
svar