Avatar billede naquer Nybegynder
08. januar 2012 - 16:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Positionering af CSS elementer

Hej

Jeg har et simpelt CSS spørgsmål, som jeg har bøvlet med noget tid efterhånden.
Hidtil har jeg primært arbejdet med tabeller for at positionere elementer.

Jeg skal bruge et setup som nedenstående:

3          4

Hvor hvert tal dækker over en DIV boks med en bredde på 150px og en højde på 20px.
Ovenstående ville være simpelt med tabeller, men jeg kan ikke umiddelbart lure hvordan det laves smartest i CSS:

Jeg har forsøgt mig med float:left og display:inline, men har ikke fundet nogen rigtig smart måde.

Kan i hjælpe?
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2012 - 17:03 #1
<ole>

Én måde kunne være:

<style type="text/css">
#dv_3,
#dv_4 {
    float: left;
}
.clear {
    width: 0;
    height: 0;
    overflow: hidden;
    clear: both;
}
</style>

<div id="dv_1">1</div>
<div id="dv_2">2</div>
<div id="dv_3">3</div>
<div id="dv_4">4</div>
<div class="clear"></div>
<div id="dv_5">5</div>
<div id="dv_6">6</div>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2012 - 17:05 #2
- men personligt finder jeg denne måde langt at foretrække:

<style type="text/css">
#dv_3,
#dv_4 {
    display: inline-block;
}
</style>

<div id="dv_1">1</div>
<div id="dv_2">2</div>
<div id="dv_3">3</div>
<div id="dv_4">4</div>
<div id="dv_5">5</div>
<div id="dv_6">6</div>

Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2012 - 17:09 #3
Sorry ... du vil jo have dem som kolonner  =)

<style type="text/css">
div {
    width: 80px;
    text-align: right;
}
#dv_3,
#dv_4 {
    width: 40px;
    display: inline-block;
}
#dv_3 {
    text-align: left;
}
</style>

<div id="dv_1">1</div>
<div id="dv_2">2</div>
<div id="dv_3">3</div><div id="dv_4">4</div>
<div id="dv_5">5</div>
<div id="dv_6">6</div>

Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2012 - 17:11 #4
- men der er ikke nogen eviggyldig standardmetode, hvorpå man kan få DIV (eller andre) elementer til at opføre sig som tabelkolonner. Løsningen afhænger af, hvad det præcist skal bruges til - og hvordan omgivelserne er opbygget
Avatar billede naquer Nybegynder
08. januar 2012 - 17:23 #5
Mange tak for svarene Ole - kanon feedback! :)

Desværre ser det ud til at ovenstående CSS udelukkende ændrer ved tekstens placering. Lad mig prøve at illustrere det ønskede output:

.............      ............
......3....|      |....4....|

Altså skal der være seks seperate bokse, når jeg forsøger med dit eksempel er det udelukkende 1,2 osv der tykkes til den ønskede placering, men så snart jeg sætter baggrundsfarve på boksene, går disse helt ind til (1) - håber ovenstående giver mening :)
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2012 - 18:01 #6
Det er der stadig et utal af forskellige løsninger på (jvnf. #4). Hvad der er den hensigtsmæssige løsning er umuligt at sige.

Udfra det, du skriver, kunne en tabel sagtens være det mest hensigtsmæssige at bruge. Det kunne også være en kombination af UL/LI og DIV elementer - eller det kunne være en kombination af DIV og andre elementer - alt sammen styret af CSS. Det afhænger af, hvad det præcist er, du skal bruge det til, og hvordan resten af din kode ser ud.

Du må linke til et HTML dokument og/eller et billede af det ønskede resultat og supplere med en uddybende forklaring  =)
Avatar billede naquer Nybegynder
08. januar 2012 - 20:41 #7
Mange tak for svarene. Jeg prøver mig frem med det du har foreslået - der skulle være lidt forskellige fremgangsmåder :)

Du smider bare et svar
Avatar billede NielsErikP Mester
08. januar 2012 - 23:55 #8
Hej...
Kan du evt. bruge dette..

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
        "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<html>
<head>
    <title>6 Positionerede bokse </title>

<style type="text/css">
#container {
    width: 600px;
    border: 2px solid red;
}
#div1, #div2, #div3, #div4, #div5, #div6 {
    width: 150px;
    height: 20px;
    margin: 10px auto;
}
#div3, #div4 {
    float:left;
    margin-left: 37px; // Husk ændr margin-left, hvis width ændres i "#container"..
}
#noclear {
    clear:both;
}
#div1 {
    background-color: red;
}
#div2 {
    background-color: green;
}
#div3 {
    background-color: yellow;
}
#div4 {
    background-color: orange;
}
#div5 {
    background-color: blue;
}
#div6 {
    background-color: brown;
}
</style>
</head>
<body>
    <div id="container">
        <div id="div1">Div 1</div> <br>
        <div id="div2">Div 2</div> <br>
        <div id="div3">Div 3</div>
        <div id="div4">Div 4</div>
        <div id="noclear"></div> <br>
        <div id="div5">Div 5</div> <br>
        <div id="div6">Div 6</div> <br>
    </div>
<body>
</html>

Avatar billede naquer Nybegynder
10. januar 2012 - 20:43 #9
Det ser også ud til at gøre det :)

Som Ole foreslår, ser det ud til at mit problem lettest løses ved at lave en tabel med CSS i.

I smider bare et svar
Avatar billede NielsErikP Mester
10. januar 2012 - 22:34 #10
Hej...
Svar... Godt du fik det løst :-)
Avatar billede lilleweb Nybegynder
12. januar 2012 - 10:43 #11
Hej
Her: http://www.lille-web.dk/css.html har jeg lavet en løsning som en liste

Hvis den skal virke i de gamle IE versioner kan du give punkt nr. 3 en class ....

.... giver det mening ?
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2012 - 15:40 #12
@lilleweb: Ja, der som sagt mange forskellige løsninger. Om den ene eller den anden er bedst kommer an på, hvad løsningen skal bruges til - og en tabelløsning kan sagtens være at foretrække  =)

At tredie LI element skal have tildelt en klasse, er tilgengæld hinsides debat  *o)
Avatar billede lilleweb Nybegynder
12. januar 2012 - 16:40 #13
@olebole :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
12. januar 2012 - 23:05 #14
Hej...
Tak for point :-)