Avatar billede louisek Mester
09. januar 2012 - 09:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tegningshoved

Jeg har tegnet et nyt tegningshoved i Cad. Jeg ved også hvordan jeg laver det til en blok og kan sætte det ind i mine tegninger, men hvordan får jeg gjort tekstfelterne dynamiske? .. jeg synes at huske list man laver en liste?

Vh Louise
Avatar billede dla Praktikant
09. januar 2012 - 09:34 #1
I Cad skriver du, er det ikke AutoCad? Og hvilken version?
Avatar billede louisek Mester
09. januar 2012 - 09:51 #2
Ja det jo selvfølgelig en meget praktisk detalje ;)
Det er AutoCad 2012
Avatar billede dla Praktikant
09. januar 2012 - 10:38 #3
Jeg kender ikke højere versioner end 2009, jeg bruger attributter til teksten i tegningshoveder, det fungerer fint. Når man indsætter blokken kommer der en boks hvor man kan udfylde alle felterne.
I dynamiske blokke skal man vel først definere de forskellige muligheder der skal kunne lade sig gøre, det duer jo ikke til et tegningshoved, der skal man kunne skrive frit, og det kan man med attributter.
Avatar billede louisek Mester
09. januar 2012 - 10:52 #4
super ... så når jeg nu har lavet hele tegningshovedet og lavet referencetekster der hvor man skal kunne sætte projekttekster ind (sag, sagsnummer, tegningsnummer osv) .. hvordan får jeg så lavet attributter?

Det skal fungere på den måde at når jeg henter tegningshovedet ind i en tegning som en blok, så kan jeg klikke på teksten og få en dialogboks frem hvor jeg kan skrive projektets data.

Hvis du forklarer vha. genvejstaster, så tror jeg ikke der er de store forskelle fra 2009 til 2012 :)
Avatar billede dla Praktikant
09. januar 2012 - 11:32 #5
Jeg tror ikke du kan ændre en allerede oprettet tekst til en attribut, du må definere dem forfra, men det er hurtigt gjort.

Åbn din blok, vælg Draw/Block/Define Attributes (den har ingen genvej, søg evt. på "define attributes" i hjælpen for at finde den)

Nu åbnes et vindue hvor du vælger Tag, Prompt og Default til hver felt. Default kan bruges hvis det tit er det samme der skal stå i det felt, ellers lad den være tom. Du vælger en skriftstørrelse og en Text Style. Sæt hak i 'Specify on-screen' ved 'Insertion Point'. Der er også andre ting man kan definere, bl.a. om positionen skal være låst eller ej.

Tryk OK og du bliver bedt om at indsætte feltet.

Sådan gør du med samtlige felter.

Måske ser det lidt anderledes ud hos dig i den nye version, men grundlæggende ligner det nok så meget at du kan finde ud af det. Ellers bare spørg igen.

Mvh Dorit
Avatar billede louisek Mester
12. januar 2012 - 13:25 #6
hej dla - jeg har ikke haft tid til at sidde og lege med det endnu - men i weekenden :) ... jeg har ikke glemt det ;)