Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
13. januar 2012 - 07:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ustabil trådløs? Bredbånd Nord

Hej

Mine forældre har fibernet igennem Bredbånd Nord, og på deres egen stationær er forbindelsen super stabil.

Når jeg er på besøg hos dem har jeg ofte min egen IBM X60s bærbar med, og den mister meget ofte (flere gange dagligt!) forbindelsen til den trådløse Tilgin-router som Bredbånd Nord har leveret.. Min Samsung Galaxy S2 døjer også lidt en gang i mellem.

Er det min computer den er gal med, eller er det den Tilgin-router som er mindre god?

Igen - der er ingen problemer på mine forældres stationær, selvom den også kører over trådløs... Og selvom min bærbar står lige ved siden af, så kan den altså nok finde på at hoppe af...

Begge maskiner kører Windows 7, og på min IBM bruger jeg også Win til at administere de trådløse forbindelser... Og hjemme på mit eget trådløse netværk har min bærbar ingen problemer med at hoppe af...
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2012 - 08:04 #1
prøv i deres router at skifte kanal
hvis naboerne har deres på den samme kan de af og til genere hinanden

et gæt

m.v.h
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
13. januar 2012 - 08:21 #2
Det var da alligevel nok ikke det dummeste forslag jeg har fået! Naboerne er nemlig også skiftet til Bredbånd Nord og har derfor en router magen til... Det er vel bare http://192.168.1.1/ jeg skal ind og rode lidt i når jeg kommer forbi forældrene næste gang?
Avatar billede Blandy Praktikant
13. januar 2012 - 08:30 #3
Går ud fra at den stationære er på det trådløse og ikke med kabel?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
13. januar 2012 - 08:32 #4
Korrekt formodet ;)
"Igen - der er ingen problemer på mine forældres stationær, selvom den også kører over trådløs... "
Avatar billede Blandy Praktikant
13. januar 2012 - 08:51 #5
det er nok en dårlig router. Kender flere der har fået en router via deres fiberudbyder, som både kører TV, telefon og internet hos dem. Og de oplever flere gange om ugen, at alle 3 dele ikke virker, og må hen og trække stikket på routeren. Når den så kommer til live igen, så kører det i en periode igen.

Har du prøvet at tage strømmen til routeren om det hjælper? Evt skal de klage til udbyderen. For ingen kan leve med et produkt, man kun delvist kan bruge.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
13. januar 2012 - 08:58 #6
Har heller aldrig hørt om Tilgin (men derfor kan mærket self være vældig godt)... Men ja, prøver det med at ændre kanal, og hvis ikke det hjælper, så får udbyderen en mail :)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. januar 2012 - 08:39 #7
I er ikke glemt... Jeg har bare ikke haft mulighed for at logge ind på deres router endnu :/ Jeg ville gøre det over logmein, men de logonoplysninger som jeg har gemt passer tydeligvis ikke....

Men næste gang jeg kommer forbi mine forældre, så kan jeg vel gå direkte ind i opsætningen uden pass, hvis jeg sætter et kabel i routeren? Eller skal jeg til at nulstille, og så sætte alt op igen?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2012 - 09:03 #8
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. januar 2012 - 09:15 #9
treatmenice - Er ikke helt med på hvor du vil hen... Hvis det er afsnittet "internet" i den brugsforvirring du henviser til, står der intet som jeg ikke ved.

WPA-key/krypteringskoden samt koden til at logge ind i 192.168.1.1 har jeg ændret...
Jeg kunne huske at jeg havde gemt koden til at logge ind i routeren på min gamle telefon. Jeg har senere forsøgt mig med de oplysninger der ligger gemt i telefonen, men får at vide at de ikke er korrekte...

Jeg synes dog det er sjovt at rotuteren ikke "må installeres tæt på varmekilder som f.eks. en radiator" - da de (installatøren) har valgt at sætte den i et skoskab i bryggerset hvor varmeveksleren står...

Any ways - jeg vil gerne have ændret kanalen, sådan som du har foreslået...
Jeg kan ikke huske koden til routeren.

Skal jeg:
1) Tage strømmen og starte forfra (herunder også opsætning af trådløs printer mv.).
2) Såfremt jeg sætter kabel mellem router og pc, behøver jeg så stadig pass for at logge ind i routeren? Det gør jeg vel?
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2012 - 13:16 #10
http://www.bredbaandnord.dk/Kundeservice/Internet.aspx

koden skulle stå bagpå router med mindre du selv har ændret den
i det tilfælde skal routeren nulstilles ellere resettes

m.v.h
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
28. januar 2012 - 13:21 #11
Yes, det læste jeg nok, men som skrevet, så er jeg ret overbevist om at jeg har ændret koden. Jeg har i hvert fald en sms på min gamle mobil med "kode til mor og fars router". Men ja, det er self et forsøg værd at taste den kode der står bag på den...
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
11. februar 2012 - 16:33 #12
Så har jeg været forbi forældrene igen...
Bag på routeren står WPA key'en og SSID'en... Ikke oplysningerne til at logge ind i routerens opsætning.

Har så indset at det bare er 2 x admin, og ikke admin + pass, som jeg var overbevist om.

Jeg har ændret kanalen fra 11 (automatisk) til 8. Så må vi se hvad der sker :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2012 - 02:52 #13
ok men virker den
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
14. februar 2012 - 07:44 #14
Beklager det sene svar... Var overbevist om, at jeg havde svaret...

Men som skrevet oven for: "Jeg har ændret kanalen fra 11 (automatisk) til 8. Så må vi se hvad der sker :)".

Mine forældre oplever, som skrevet indledningvist, ikke problemer med det trådløse på deres stationær, og jeg har ikke haft mulighed for at sidde og teste med min bærbar i længere tid...
Opdatering følger! :)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
27. februar 2012 - 11:19 #15
Jeg har nu været forbi et par gange, og jeg har endnu ikke oplevet at hverken min bærbar eller mobil har tabt forbindelsen, så det ser ud til at operationen er lykkedes! :)

Opretter du et svar treatmenice, så vi kan få tråden lukket?
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2012 - 11:51 #16
ok
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. marts 2012 - 15:09 #17
Hmm, min bærbar hopper stadig lystigt af nettet...
Mon bare jeg skal forsøge at skifte kanal igen?