Avatar billede cht22 Professor
27. januar 2012 - 18:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Link aggreation mellem Cisco Catalyst 2960 Switche

Hej

Jeg har to Cisco Catalyst 2960 Switche, der er 24 porte 10/100 MBit og 2 porte med 1 Gps (Gigabit). Jeg kunne godt tænke mig at lave link aggreation på de 4 første porte på hver af switchene. Sådan at jeg kan overføre med op til 400 MBit mellem Switchene, dvs. tilslutte 4 PC'er der har Gigabit netkort til Gigabit portene på Switchene.

Jeg ved ikke om det er for besværligt eller om det bedre kan svare sig at købe en Gigabit Switch, som har nogen flere Gigabit porte.

Jeg har prøvet med følgende, som gør at jeg kan få forbindelse mellem switchene men hastigheden bliver højst 100 MBit og den skulle gerne være mere end 100 MBit. (foreløbig har jeg kun forsøgt med 2 kabler mellem Switchene):

###

interface range f0/1 -2
switchport mode access
switchport access vlan 30
channel-group 5 mode active

switchport nonegotiate
channel-protocol lacp
spanning-tree portfast
mdix auto

int range g0/1 -2
switchport mode access
switchport access vlan 30

int Po5
switchport mode access
switchport access vlan 30

###

Når jeg tilslutter kablerne får jeg denne besked:

*Mar  1 00:13:42.712: %EC-5-CANNOT_BUNDLE2: Fa0/1 is not compatible
with Po5 and
will be suspended (dtp nonegotiate of Fa0/1 is 1, Po5 id 0)
*Mar  1 00:13:44.717: %LINK-3-UPDOWN: Interface FastEthernet0/1,
changed state t
o up
*Mar  1 00:13:47.158: %EC-5-CANNOT_BUNDLE2: Fa0/2 is not compatible
with Po5 and
will be suspended (dtp nonegotiate of Fa0/2 is 1, Po5 id 0)
*Mar  1 00:13:49.163: %LINK-3-UPDOWN: Interface FastEthernet0/2,
changed state t
o up

Hvis jeg tilføjer: "switchport nonegotiate" til po5 får jeg denne
besked:

*Mar  1 00:21:08.449: %EC-5-COMPATIBLE: Fa0/1 is compatible with port-
channel me
mbers
*Mar  1 00:21:08.449: %EC-5-COMPATIBLE: Fa0/2 is compatible with port-
channel me
mbers

http://www.cisco.com/en/US/docs/switches/datacenter/nexus1000/sw/4_0/interface/configuration/guide/if_5portchannel.html

http://www.cisco.com/en/US/docs/switches/lan/catalyst2960/software/release/12.2_25_see/command/reference/cli1.pdf

http://academy.cs.rpi.edu/files/labs/SWITCH/CCNPv6_SWITCH_Lab2-2_Etherchannel_Instructor.pdf

Jeg ved ikke om det kan bruges?
Avatar billede romeo Nybegynder
27. januar 2012 - 18:54 #1
Med mindre det for at lære lidt cisco.
Så køb en lille 8 ports giga switch.
Catalyst 2960 bruger en pæn del strøm, og larmer også lidt:)

Men ellers, en nem måde at lege med cisco switche er med CNA.
Kan hentes her.
http://www.cisco.com/cisco/software/release.html?mdfid=280771500&catid=268439477&release=5.5&softwareid=280775097&sortparam=1
Avatar billede cht22 Professor
27. januar 2012 - 20:46 #2
Ja du har nok ret, de 400,- til en 8 port Gigabit Switch er nok meget godt givet ud.
Avatar billede chalde Seniormester
27. januar 2012 - 20:54 #3
Hvis du ikke skal bruge noget af det IOS tilbyder, så er der ingen grund til at have den strømsvend stående.
Hvis en billig unmanaged kan klare jobbet, så er det klart at foretrække.
Avatar billede romeo Nybegynder
27. januar 2012 - 22:18 #4
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=137684
270kr
5.8 watt:)
Tror den tjent hjem hurtigt:)
Avatar billede cht22 Professor
29. januar 2012 - 09:58 #5
Ja I har ret. Det kunne nu være meget sjovt at få Cisco Catalyst 2960 Switchene til at køre. Er port aggregation det samme som link aggregation eller hvad er forskellen?

Er der en der kan fortælle hvad forskel der gør om man bruger den ene eller anden af følgende to linjer:

channel-protocol pagp

channel-protocol lacp
Avatar billede romeo Nybegynder
29. januar 2012 - 20:45 #6
Port Aggregation (cisco switch til cisco switch - samling af porte mellem switche for at få højere hastighed og redundans)

Link Aggregation (standard for samling af porte, enten mellem Switch og PC/Server, eller switch-switch)
Windows supportere f.eks Link Aggregation,  hvis du vil havde højere hastighed, kan du f.eks bundle 2 porte. De 2 porte på switch skal så være sat op til Link Agg. også:)
Avatar billede cht22 Professor
30. januar 2012 - 11:49 #7
Tak "romeo" for dit svar. Nu har jeg i det mindste fundet ud af at det er Port Aggregation jeg prøver at lave. Det ser ikke ud til at hastigheden bliver større, men redundans delen virker.

De andre links tager over lige med det samme, hvis der fjernes et net-kabel.

Kan den manglende hastighed have noget med kommandoen "switchport nonegotiate" at gøre?
Avatar billede cht22 Professor
30. januar 2012 - 20:13 #8
Jeg kan ikke få den ønskede hastighed. Hvis jeg forbinder to PC'er direkte til to Gigabit-porte på samme switch, så kan jeg overføre med 35 Megabyte/sek (jeg har tidligere med nogen andre PC'er kunne komme op på 55 Megabyte/sek). Sætter jeg den ene PC på en Gigabit-port på den ene switch og en anden PC på en Gigabit-port på den anden switch, så kan jeg kun overføre med 10,4 Megabyte/sek (83,2 Megabit).

På den her side skriver de at den maksimale hastighed er 100 MBit. Gælder det så også i mit tilfælde?

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=etherchannel
Avatar billede cht22 Professor
01. februar 2012 - 14:54 #9
Nu fik jeg det til at virke. Dog uden at kunne overføre med over 100 MBit pr. PC. Til gengæld kan to PC'er hente fra samme PC og begge kan få 100 MBit båndbredde. Det vil sige at der hentes fra PC'en med 200 MBit, så det er lidt bedre end 100 MBit.

Det her var alt hvad der skulle til.

interface range FastEthernet0/1 -4
channel-protocol pagp
switchport mode trunk
channel-group 1 mode desirable
switchport nonegotiate
exit

port-channel load-balance dst-ip
spanning-tree portfast default

int po 1
switchport mode trunk
switchport nonegotiate
exit

interface range gi0/1 -2
switchport mode access
Avatar billede cht22 Professor
05. februar 2012 - 13:47 #10
Jeg synes "romeo" har svaret på spørgsmålet, så hvis du vil have point, skriv lige en besked hvor du angiver at det er et svar.