Avatar billede idani Praktikant
28. januar 2012 - 15:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

regnskabet balancerer ikke

I forbindelse med at jeg bad summa flytte data fra et bibliotek til et andet opstod problemet at ingen af mine regnskaber balancerer mere.
Årsagen er at Summa ikke overf. årets resultat til balancen, så derfor stemmer mine aktiver og passiver ikke mere.

Resultatet er at jeg skal til at indlæse sikkerheds kopi af alle regnskaberne, hvilket jeg vil være rigtig ærgelig over at skulle gøre.

Har har fået en fejl meddelse som siger at der er uoverensstemmelse mellen antal reg. posteringer og faktiske posteringer.

Hvordan retter jeg denne fejl?

Hilsen
Ida
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
28. januar 2012 - 18:25 #1
I filen "status.dat" gemmer den antallet af posteringer. Åben denne og ret tallet til det rigtige, men vær 100% sikker på hvad du gør.

mvh
Karsten Madsen / AlsIT
Cert. Summa forh.
Avatar billede idani Praktikant
28. januar 2012 - 19:12 #2
Hej Karsten

Nu er jeg normalt ret hardcore på systemer - så den tør jeg godt begive mig ud i.
Dog har jeg lige to spørgsmål.

1. Hvad åbner jeg Dat filen med
2. Er det korrekt at den ligger sammen i mappen Backup, den som ligger i samme mappe som alle regnskaber, brugerdata mm - jeg kan nemlig ikke se den under selve program filerne

Hilsen
Avatar billede idani Praktikant
28. januar 2012 - 19:39 #3
Hej Karsten

Jeg har hittet ud af både hvor filen ligger og hvordan jeg retter i den.
Jeg har også gennemgået regnskabet og konstateret at der er 19447 poster i det.

Jeg har derfor rettet første linie i .dat filen til 19447.

Når jeg så åbner regnskabet står der følgende.

Der er en fejl i regnskabet;
Antallet af registrerede poster og antallet af faktiske poster stemmer ikke overens. (Faktisk: 19346. Registreret: 19447)

Gendan regnskabet fra din sidste sikkerhedskopi, før du fortsætter.

Mit problem er så blevet yderligere større efter at jeg har opdaget at min sidste backup er der fejl i - så den kan ikke bruges og det er temmelig mange poster

Så er der andet jeg skal gøre efter filen er blevet rettet.
Eller kommer aktiver & passiver først til at balancerer efter jeg har bogført noget i regnskabet efter rettelsen?

Hilsen
Ida
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
29. januar 2012 - 15:02 #4
Først af alt - så beværger du dig på tynd is, men det er du sikkert klar over.

Det allerbedste var at finde en backup hvor fejlen ikke er i.

Alternativ kunne du prøve at rette altal posteringer til de 19346 som den tæller til, og så gennemgå din posteringsjournal for posteringsfejl.

/karsten
Avatar billede idani Praktikant
29. januar 2012 - 16:20 #5
Hej Karsten

Jeg er klar over jeg er godt ud i en snestorm.

Jeg er dog nået frem til at det må være min summa som er problemet.

Fordi nu har jeg kigget tilbage i mine gamle regnskaber - som allerede er lukket, og er der heller ikke overensstemmelse mellem aktiver og passiver.

Igen svare det til årets resultat.

Hvis jeg tager alle konti og ligger posterne sammen, jamen så stemmer det hele - det er kun når man trækker en balance ud at sammentællingen af aktiver og passiver ikke stemmer overens.

Hilsen
Ida
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
29. januar 2012 - 16:43 #6
Hej

Der må jeg så melde pas. Jeg er teknikker og ikke regnskabsmand.

Jeg kan på det punkt kun henvise dig til Regnskabsskolen, de er for seje til den slags.

Men fik du klaret din uoverensstemmelse med posteringerne ?

mvh
Karsten
Avatar billede b_hansen Novice
19. februar 2012 - 08:33 #7
Det lyder for mig som om, du ikke har sat dit regnskab rigtigt op, så årets resultat overføres til egenkapitaeln, når du kører en årsafslutning.

Det undrer mig dog lidt. Har du undersøgt, om differencen står på fejlkontoen? Det er normalt kont 99995 og den er placeret lige efter passiverne i kontoplanen.

Alternativt skal du undersøge, hvor årets resultat er placeret. Det kan du se, hvis du starter en ny årsafslutning. Her skal Summa gerne vise, hvor årets resultat bogføres. Du skal IKKE gennemføre afslutningen men blot finde oplysningen.
Avatar billede idani Praktikant
19. februar 2012 - 10:13 #8
Hej B_Hansen

Jeg er nået frem til at det er selve min summa som er problemet.

Grunden til at jeg er sikker på det er at jeg oprettede et test regnskab fra bunden af - brugte dog en standart kontoplan ;o)

Der bogførte en den nette sum af 50.000 DKK som omsætning og ikke andet.

Der kunne den heller ikke få Balancen til at stemme.

Igen mangler den at tælle resultatet med.

Jeg tænkte så det sammme som dig, og gennemførte en afslutning af årsregnskabet.

Den nye balance stemte heller ikke efter første bogføring.

Jeg har haft afinstalleret Summa og reinstalleret den, og der er der også fejl i sammen tællingen.

Jeg er nu nået frem til at jeg skal have fortalt Summa hvilken konto som den skal spejle resultatet på i balancen, men jeg kan ikke finde noget sted at gøre det.

Jeg ville alligevel opgraderer til den nye Summa 4 - og håber så på at problemet løser sig det.

Hilsen
Ida
Avatar billede b_hansen Novice
19. februar 2012 - 12:54 #9
Hej Ida

Der er aldrig balance mellem aktiver og passiver i Summa, før der køres en årsafslutning. Der ligner jo til forveksling en standard C5.

Det undrer mig lidt, at du skriver, at du laver en årsafslutning. Så må du her kunne se, hvor årets resultat bliver ført? Kan det muligvis være til en konto, der ikke eksisterer i kontoplanen?
Avatar billede idani Praktikant
19. februar 2012 - 13:04 #10
Hej B_Hansen

Hmmm normalt så "spejler" Summa da årets resultat når du trækker en råbalance - sådan at aktiver og passiver balancerer.

Jeg er sikker på at kontoen eksisterer - da jeg netop har været inde og vælge den.

Sagen er at tidligere regnskaber som er afsluttet balancerer heller ikke.

Igen - hvis man tager og trækker ligger alle saldi på kontierne sammen, jamen så går de i 0 - så jeg har ikke nogen et benet posteringer liggende
Det er et spørgsmål om at den ikke kan finde ud at at lave en sammen tælling

Hilsen
Ida
Avatar billede b_hansen Novice
19. februar 2012 - 13:14 #11
Hej Idani

Jeg er godt klar over, at du ikke har etbenede posteringer. Så vidt jeg ved, kan Summa slet ikke acceptere en kassekladde, der ikke balancerer *S*

Men teknikken ved en årsafslutning er, at man i princippet "tømmer" driftskontiene og modposterer på kontoen "Overført resultat". Hvis denne modkonto så ikke findes, kan posten være forsvundet i cyberspace, med deraf følgende ubalance.
Avatar billede idani Praktikant
19. februar 2012 - 13:27 #12
Hej

Jeg er godt klar over hvor du vil hen - men kontoen er der.
Selv de afsluttede eks. som summa har balancere ikke

så det er en system fejl - jeg skla bare have den rettet op ;o)
Avatar billede b_hansen Novice
19. februar 2012 - 13:51 #13
ok. Held og lykke med det
Avatar billede idani Praktikant
02. juni 2012 - 19:29 #14
lukker