Avatar billede mikkel45 Novice
18. februar 2012 - 19:20 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

likvide beholdninger ?

Hej
Vi har indtil 31/12-2011 haft revisor til regnskabet i vores lille virksomhed, men med en nettoomsætning på 62.000,- er det dyrt at lægge næsten 15000 til revisoren, så vi vil prøve selv i år.
Vi har fået regnskabet fra ham, og jeg vil lægge de likvide beholdninger ind i en prøveversion af SS
Vi har en kassebeholdning på næsten 3000 kr.
En bankbeholdning på næsten 43000
Jeg vil lægge dem ind i SS, og bruger kontonr 58200 til at indsætte kassebeholdningen, og kontonr 58200 til at indsætte bankbeholdningen
Her giver SS fejl
"der posteres og modposteres på samme finanskonto (58000)"
"der posteres og modposteres på samme finanskonto (58200)"

Det er tilsyneladende ikke korrekt det jeg gør, hvilke kontonr skal jeg indsætte beholdningen fra sidste år ?
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
18. februar 2012 - 19:31 #1
60900 .... overført fra tidligere år ?
Avatar billede b_hansen Novice
18. februar 2012 - 20:38 #2
Hejsa Mikkel

Du skal huske at lægge HELE åbningsbalancen ind, det er ikke nok at taste de to likvide beholdninger. Det er nok ikke mange poster, men som minimum skal der også være en overført egenkapital. Alternativt som Karsten skriver, overført resultat.

Umiddelbart lyder det som om, du prøver at bogføre på afstemningskontoen kasse med modpost 58200. Dermed fører du beløbet ind og ud af samme konto. Det indikerer for mig, at du måske ikke er så erfaren med bogføring, så jeg vil anbefale, at du får fat i et hæfte om, hvordan man bogfører. På et tidspunkt kunne man købet et, der var direkte relateret til SummaSummarum.

Bjarne, revisor
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
18. februar 2012 - 20:44 #3
B_hansen refererer vist til Anette Sands franciscanerserie.
Avatar billede mikkel45 Novice
20. februar 2012 - 11:55 #4
1000 tak for hjælpen, Jeg har nu købt bogen "regnskab med Summasumarum" for 69,-kr
Jeg synes i begge har hjulpet meget, så jeg vil gerne dele point mellem jer, er det ok med jer
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
20. februar 2012 - 14:13 #5
fint med mig
Avatar billede b_hansen Novice
20. februar 2012 - 15:58 #6
Her et svar fra mig. Held og lykke med projektet