Avatar billede Obbi Nybegynder
27. februar 2012 - 10:34 Der er 3 kommentarer

EL Opgave ?

NOgen der ved hvordan man laver disse el opgaver ?

http://img515.imageshack.us/img515/3935/kk006.jpg
Avatar billede webweaver Praktikant
27. februar 2012 - 10:41 #1
Ja, men det får du jo ikke meget ud af!
Er din skole sikkert ikke så begejstret for :)

I øvrigt, tag nogle ordentlige kopier/billeder en anden gang, så man ikke skal sidde og gætte sig til halvdelen af tallene ...

Eksperten er hjælp til selvhjælp.

Har du selv kigget på opgaverne?
Hvor går du i stå henne?
Avatar billede ehja Novice
27. februar 2012 - 12:35 #2
Det ser ud til, at det kan beregnes med Ohms lov, og den kan du Google på nettet. Det billede du har lagt ind er så uskarp, at man ikke kan se hvad der står.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2012 - 18:38 #3
Hej obbi http://www.derry-ambo.dk/source/portfolio/ellaere.pdf

Du anvender formlen for parallel modstande og regner den ud.

R par.=1/(1/R1+1/R2+...)
R par.= 1 / (1/40+1/25)

Når du har fundet parallel modstanden har du den samlede
Rtotal = R1 + R par.

og I = U/Rtotal

og spændingen over de 2 parallel modstande er det samme som forholdet mellem den samlede Rtotoal og Rpar ..

Og I1 og I2 i de to parallel modstande kan findes på 2 måder men nemmest er at tage spændingen over dem /R for hver modstand .

Nu burde du kunne regne den hvis du ellers har forstået hvad jeg skriver , ok - og hvis ikke må du læse i dine elbøger?