Avatar billede Aatak Nybegynder
01. marts 2012 - 22:29 Der er 16 kommentarer

Macbook vs. Windows bærbar. . Hvilken er bedst?

Hej eksperter

Jeg står i situation og skal vælge mellem en macbook pro eller en windows kørende bærbar. Men inden da har jeg lige brug for jeres hjælp.
Mit spørgsmål er om, der er nogle der har erfaring/ kender til nogle fordele/ ulemper macbook har i forhold til en almindelig windows kørende bærbar?

På forhånden tak
Avatar billede nfssister Forsker
01. marts 2012 - 22:34 #1
Dit spørgsmål går mere på om OS X er bedre end Windows 7 ?

Det er lidt svært at give et bud på performance når du ikke smider specs på maskinerne.

OS X er lige til at gå til. Det er nemt nok som nybegynder at gå i gang, men hvis man er tidligere windows brugere, så føler man at man mangler meget i starten. Men OS X har alt, og lidt mere. spørgsmålet er så om det "lidt mere" er noget man kan bruge.

Hvis det skal bruges op mod en windows server eller til decideret windows programmer, så hold dig til windows. Er det nogle selvstændige programmer, som finde såvel som OS X som Windows 7, ja så snup OS X :)

Designet er jo toppen på en Mac. Der kan PC'erne ikke rigtigt følge med, og dem som kan, koster liiiige en tand mere end Mac'en
Avatar billede madser22 Novice
01. marts 2012 - 22:36 #2
Jeg kan kun anbefale dig en ting. Køb en macbook pro, du vil ikke fortryde det!!! Jeg kunne remse en masse ting op, men stol på det folk siger. Det er så super fedt.

En ting jeg drager meget nytte er, og som jeg glædes ved hver dag er batteri levetiden. Mens alle pcér skal have deres tungebatterier op for at få strøm efter halvanden time, jamen så kører min i 6.5 time, hvor jeg bruger den fuldt ud.

hvis du virkelig gerne vil have windows, jamen så har du et lilel program der hedder "bootcamp" hvor du smider windows cdén i, og wupti et kvarter efter kan du vælge mellem at køre windows eller os x når du starter op, uden forringelser vel og mærket.
Avatar billede zoso Novice
02. marts 2012 - 00:06 #3
#1 Enig! Hvis man skulle sætte en Windows-pc op mod en Mac i forhold til design - så skulle det være Sony's VAIO Z-serie.
Se den her. http://www.sony.dk/product/vn-z-series/tab/overview
Avatar billede pstidsen Novice
02. marts 2012 - 00:27 #4
#0: Det er ikke til at svare på uden du skriver hvad den skal bruges til. Spil og skole er Windows eneste brugbare mens Mac er godt til f.eks. musik- og videoredigering...
Avatar billede pstidsen Novice
02. marts 2012 - 00:29 #5
Dog synes jeg generelt at Apple er pengegriske, censurerende, patentliderlige og innovationsbegrænsende. Jeg vil til hver en tid vælge Windows!!

- Men igen; skriv hvad du skal bruge den til...
Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 00:30 #6
Synes de har elendigt grafikkort de mac modeller.
Avatar billede pstidsen Novice
02. marts 2012 - 00:36 #7
#6: Mac er lidt anderledes mht. grafikkort. Selvom grafikkort er ringe kan det godt håndtere tungere grafikopgaver..
Avatar billede AnnemettePH Nybegynder
02. marts 2012 - 05:53 #8
man kan jo os køre windows på mac'en,
Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 11:33 #9
Ja det kan man. Og der synes jeg så deres grafikkorts er noget møg hvis man installere Win.. og vil spille på den. Så er der jo ikke noget særligt kraft bag det grafik.
Avatar billede pstidsen Novice
02. marts 2012 - 11:56 #10
#8: I så fald skal man i hvert fald også beholde Mac OS. Det fede ved Apple er da OS...
Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 13:41 #11
Det er så bare ikke alle spil der virker med OS, så derfor windows.
Avatar billede pstidsen Novice
02. marts 2012 - 14:53 #12
#11: Ja hvis man skal spille ;) Du må ikke misforstå mig. Jeg er for Windows! Hvis man dog vil vælge en Mac så skal man gøre det for OS skyld for du må jo ikke putte Mac OS på en pc..

Det er dog et meget svært spørgsmål at svare på da Aatak tror vi alle er spåmænd og ved hvad han/hun skal bruge den til..
Avatar billede kimtheman Novice
02. marts 2012 - 15:15 #13
Ja netop. Eller man skal have Mac hvis man vil lave apps... da dette ikke kan lade sig gøre på windows...møg. Og havde de nu haft bedre grafik så de kunne games på så havde jeg måske købt Mac næste gang for netop også at kunne lege med Apps (man kan via en online interface, men slet ikke det samme og heller ikke med de samme muligheder)

Nej vi venter spændt for at høre hvad den skal bruges til før man fast kan bedømme hvad er bedst.
Avatar billede Aatak Nybegynder
02. marts 2012 - 18:09 #14
Mange tak til jer allesammen for jeres (hurtige) svar.

Jeg tror ikke at der er nogle af jer der er spåmænd! Og jeg mener heller ikke at man bør være spåmand for at svare på tråden.
Jeg vil bare gerne vide om, der var nogle der havde erfaringer med Mac (dvs. bare sådan generelt erfaring).

Men i hvert fald skal bærbaren være til studiebrug - den skal hovedsageligt bruges til tekstbehandling (bl.a. til at tage noter på uni.), skrive større opgaver/ projekter samt almindelig internetbrug, dvs. surfe på internettet osv. Den skal dog ikke bruges film og spil.

Og til sidst siger jeg tak igen til jer allesammen for, at i har været så venlig at svare på tråden:)

På forhånden tak
Avatar billede pstidsen Novice
02. marts 2012 - 18:14 #15
Hvis det er skolebrug og du vælger Mac så skal du huske at undersøge om studiestedet supporterer Mac. Hvis ikke så hold dig fra det. Mac kan også have problemer med sådan noget som netværk og VPN. Det er noget der bliver brugt på mange skoler, så vær opmærksom på det!

Til efterår/vinter kommer der jo Windows 8 og jeg sidder og skriver fra W8 beta. Tror Windows har lært noget af Apple og det lover rigtig godt.
Avatar billede mikaelch Novice
05. marts 2012 - 09:42 #16
jeg skal ikke sige hvem er bedste

der kommer hele tiden nye modeller

dog vis budget er begrænset ville jeg holde mig til Windows computer  da de fleste er billiger end  mac computer sammenlignet med hastighed og kræft med mere