Avatar billede fkp85 Praktikant
06. marts 2012 - 13:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Læst/ikke læst besked..

Jeg sidder lige punktligt og laver et CMS hvor det er muligt at læse beskeder sendt fra Frontend via en formular.

Jeg kunne godt tænke mig at når ejeren af hjemmesiden har læst en besked, at den så bliver vist som læst, og de andre ikke læst...

Men må indrømme at jeg overhovedet ikke kan samle mig omkring det lige punktligt.. jeg tænkte man måske skulle give dem en kategori, gøre det via en SESSION eller noget helt tredje?

Hvad har i af ideer'/forslag?
Avatar billede w13 Novice
06. marts 2012 - 13:06 #1
Beskederne ligger vel i en database, går jeg ud fra?

Så er det vel bare at lave et ekstra felt i database-tabellen, som kunne hedde "read".

Når en bruger åbner en besked, skal "read" i databasen sættes til "true".
Avatar billede fkp85 Praktikant
06. marts 2012 - 13:24 #2
Nemlig det var også det jeg havde tænkt på da jeg skrev kategorier, ville jo så bare være 1 eller 2... Hvordan vil du sætte den til true?
Avatar billede w13 Novice
06. marts 2012 - 13:29 #3
Har du lige nu nogle steder i din kode, hvor du gemmer noget i databasen?
Det gør du vel, når en bruger gemmer en besked?

Så kunne SQL'en fx. se sådan her ud:

UPDATE beskeder SET read = 'true' WHERE id = $_GET['besked_id']
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
06. marts 2012 - 13:30 #4
#2 Det er "lidt" op til dig :)
hvis du bruger 1 eller 2, så kan du jo køre en test på dette og derfra vise om den er læst eller ej. 1 = ikke-læst, 2 = læst.
Avatar billede w13 Novice
06. marts 2012 - 13:36 #5
pkallesoe + fkp85>> Ja. Eller måske 0 og 1 for forståelsens skyld?
Avatar billede fkp85 Praktikant
06. marts 2012 - 13:44 #6
Det hele er database baseret, så tror jeg vil gi' mig i kast med en update. Tak for hjælpen, du må lige lægge et svar ;)
Avatar billede w13 Novice
06. marts 2012 - 13:47 #7
Kommer her! ;)
Avatar billede w13 Novice
06. marts 2012 - 14:17 #8
Tak for point! :)