Avatar billede artico Novice
15. marts 2012 - 09:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hente noget af Url i adresselinjen

Hej med jer, jeg vil gerne kunne skrive et nr. i adresselinjen og så sker der noget:

som her: http://www.domænexxx.dk/1234

Jeg forsøger så at hente nummeret med:

$url = $_SERVER['REQUEST_URI'].'?';

$str = substr(strrchr($url, '/'), 1);
echo $str;

Men det virker kun hvis jeg tilføjer et spørgsmålstegn:
http://www.domænexxx.dk/?1234
(ellers får jeg Internal server error)
Men hvis jeg i php filen skriver adressen:

$url = 'http://www.domænenavnet.dk/1234';

echoér den fint: 1234

Hvordan kan jeg slippe af med spørgsmålstegnet ?
Avatar billede vagnk Juniormester
15. marts 2012 - 10:45 #1
Hvorfor vil du undgå "?"?

WWW er en protokol eller overenskomst og i sådan overenskomst kan man få udført visse tjenester, hvis man opfylder visse betingelser (client-server hvis du har hørt om det princip).

Spørgsmålstegnet siger til den side der peges på: Hej, Jeg har nogle oplysninger med til dig som du må fortolke som du har lyst eller lade dem være som du har lyst. Alt hvad jeg har, kommer efter ? Det virker - om man så må sige - som argumenterne når man kalder en funktion.

Hvis du efterlyser en måde at få fat i argumenterne foregår det med :

Adresse: www.minside.dk?foo=1234
I index.php har man følgende kode:
echo = $_GET['foo'];

Håber jeg har forstået spørgsmål(stegnet).
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
15. marts 2012 - 11:13 #2
Kommer lidt an på hvilken server du kører ;)
Avatar billede vagnk Juniormester
15. marts 2012 - 11:30 #3
Forhåbentligt ikke for meget OT. Jeg kommer med 3-4 udsagn - hvilket nærmere refererer du til?
Avatar billede artico Novice
15. marts 2012 - 12:31 #4
OK, men det var for at gøre en manuel forespørgsel enkel, det er et internt og lukket system hvor det ville være "smart", hvis man kunne skrive et tal som nævnt www.domæne.dk/1234 og så skete der noget....

Istedet for man skulle huske id=123, eller ?123

:-)
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
15. marts 2012 - 13:12 #5
Som sagt... kommer an på hvilken server du kører med. Internt og lukket gør ingen forskel.

Med andre ord : Flere detaljer giver mulighed for korrekt besvarelse.
Avatar billede vagnk Juniormester
15. marts 2012 - 13:16 #6
Ok. Hvis det er få muligheder og du kender dem på forhånd kunne du oprette nogle undermapper der hedder /1234 osv. Så har du arbejdet nede i mapperne, så din "smarte" løsning det ene sted giver arbejde det andet sted!?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 13:37 #7
<ole>

@vagnk: Det har du ikke nødvendigvis ret i. Denne spørgsmålsside ligger ikke i en mappe, der hedder spm  *o)

@artico: Prøv nu at svare på, hvad du bliver spurgt om. Hvilken server kører du under?

/mvh
</bole>
Avatar billede artico Novice
15. marts 2012 - 14:31 #8
Det er en:
Apache/2.2.19 (Unix) mod_ssl/2.2.19 OpenSSL/0.9.8e-fips-rhel5 mod_bwlimited/1.4

Jeg havde forestillet mig noget med at hvis der stod et ciffer på denne måde:
www.domæne.dk/1234
så skulle 1234 bruges til en forespørgsel i DBén, det var det jeg mente med "nemt"
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
15. marts 2012 - 14:50 #9
Så skal du kigge på .htaccess - evt kigge efter forskellige mvc's da de oftes er bygget op på det du beskriver :o)
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 15:14 #10
Njaarrr ... det har i udgangspunktet ikke noget med hverken MVC eller htaccess at gøre. Det handler om det Apache modul, der hedder mod_rewrite. Det kan styres via htaccess, men kan ligeså godt styres gennem Apaches konfigurationsfil.

Prøv denne søgning - eller denne. Der ligger vist også et par guides om emnet her på Eksperten.
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
15. marts 2012 - 15:40 #11
giver #10 ret, mig der var for hurtigt ude :-)
Avatar billede artico Novice
15. marts 2012 - 15:52 #12
Yesss, mange tak olebole, så fandt jeg ud af det, Tak :-)
kom med et svar...
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2012 - 16:08 #13
Ellers tak, jeg samler ikke point. Spørg evt. nogle af de andre deltagere i tråden  =)
Avatar billede artico Novice
15. marts 2012 - 16:14 #14
Jepper det er hermed videregivet til dem der vil høste :-)
Avatar billede artico Novice
14. april 2012 - 13:59 #15
Takker og lukker ..