Avatar billede Peter Krüger Juniormester
18. marts 2012 - 15:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ventilator kører konstant

Jeg har søgt højt og lavt på Eksperten.dk og generelt på Google, men er ved at blive vanvittig. Jeg har tidligere haft en løsning på dette problem - men kan ikke genfinde den. Hjælp.

Mit problem:
Jeg har en desktop PC (ASUS MB m. 4 GB RAM og en DualCore procs.) som jeg netop har haft en tur nede og vende. Jeg har lagt Windows 7 på (igen) og alt kører perfekt - på nær de her ventilatorer, som kører konstant på 2550 (CPU fan) og  850 (kabinet fan) RPM - og det LARMER. Jeg kan huske, at da jeg installerede Windows 7 for længe siden, fandt jeg en løsning til at skrue ned for ventilatorerne, så de kun kører når PC er belastet - men kan som sagt ikke genfinde den.

Jeg måler på sensorerne og CPU ligger omkring 20-25 grader, så det er ikke derfor (har selvfølgeligt renset bladene på ventilatorerne under min oprydning) og har forsøgt mig med Speedfan - dog uden held. Hvad hulen skal jeg gøre?

Jeg håber, der sidder én derude, som kan hjælpe mig.
Mvh//Peter
Avatar billede chalde Seniormester
18. marts 2012 - 16:19 #1
Asus AI Suite giver dig muligheden (nu hvor du har et Asus bundkort).
Kan hentes fra Asus's supportsider.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2012 - 07:32 #2
og så ligger programmet på den cd der fulgte med bundkortet

eller prøv med rivTUNER

http://www.guru3d.com/category/rivatuner/

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

M.V.H
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
19. marts 2012 - 21:48 #3
Tak for jeres forslag/indspark - men desværre u. virkning (indtil videre :-) ).

@treatmenice: RivaTuner - så vidt jeg kan se af dokumentationen på dit link, så virker det kun med grafikkortet (og jeg anvender det integrerede grafikkort på MB). Så vil det egentligt kunne løse problemet med CPU fan og Chassis fan?

@chalde: jeg har hentet seneste version af AI Suite - men får ved forsøg på at installere det en "Fail to install IO driver" ved 4%. ÆV! Så prøvede jeg på din anbefaling at køre den fra installations CD'en, men den understøtter ikke Win7 - så det var også no-go.

Måske jeg lige skal uddybe min konfiguration:
MB: ASUS P5Q-EM med en E7400 Intel DualCore CPU
RAM: 4 GB

OS: WINDOWS 7 (32 Bit) - alle systemopdateringer på. Men er i clean install og som skrevet ovenfor - nyinstalleret.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2012 - 07:28 #4
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5QEM/

hent programmet som foreslået herinde

ai suite der kan styre dit bundkort
tag bogen frem der fulgte med dit bundkort
det står i den på cA SIDE 4-19

man lægger win 7 ind
man lægger virus program på
man lægger winrar eller andet pakkeprogram ind
man opdaterer sit styresystem hos microsoft

nu går du igang med driverne

ofte tager det lang tid derfor bruger jeg slimdrivers til opdatering af driverne og der kan være mange
husk backup til slut på andet medie til en anden gang

som jeg forstår det har du ikke testet den hos microsoft inden du lagde win 7 ind

har jeg ret

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=20

hvis du ikke kan lægge ind fra din cd eller fra hjemmesiden er fejlen jo lokalt

men der er fejl fra xp hvor den kørte godt og så i vista

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2012 - 07:30 #5
husk SLIMDRIVERS ikke den anden

slimdrivers er gratis

http://www.driverupdate.net/
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
25. marts 2012 - 17:05 #6
Kan stadigt ikke installere AI Suite - får samme fejl. Har kørt Windows 7 på maskinen før, men i et andet kabinet. Det eneste som er ændret er at strømforsyningen fulgte med kabinettet over, så ellers er det samme konfiguration. Jeg tror det er noget i BIOS - men kan for min død ikke finde ud af hvad man skal stille på (alt hvad der kan stilles til 'Silent' er aktiveret) og har også flashet til nyes BIOS.

Det kan ikke være inkompabilitet med Win7 - men jeg kørte for en sikkerheds skyld dit link til MS godkendelse og fik grønne lamper overalt :-) - og ikke mindst fordi jeg jo har kørt WIn 7 tidligere på samme konfiguration (altså med udtagelse af strømforsyningen).

Der er snart sagt ikke det, jeg ikke har prøvet - men er ved at være desperat. Heldigvis er jeg gået over til Mac på mine primære maskiner, men har stadigt behov for en windows maskine i ny og næ til at konvertere wmv filer og til brug for min kære hustru, som endnu ikke har set OS X lyset ;-)

Håber der er en venlig sjæl, som kan give mig endnu et puf i den rigtige retning.
mvh//Peter
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
25. marts 2012 - 17:10 #7
Vil dog lige prøve SLIMDRIVERS næste gang jeg sidder ved PC'en, på forhånd tak.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
19. maj 2012 - 17:15 #8
Har ikke fået løst problemet - desværre. Hvis, der ikke er nogen, der har noget andet, så lukker jeg spg. om kort tid... ÆV.