Avatar billede lad Nybegynder
19. marts 2012 - 14:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udfylde opslagsfelter med SQL?

Hej med jer.

På mit arbejde er jeg i gang med at oprette en Access database over samtlige computere i vores organisation. Jeg har først haft et Excel ark som jeg så har flyttet over.

Jeg har oprettet et felt der hedder Model2 vha. opslagsguiden så man kan vælge hvilken model en computer er fra en liste. Denne liste er i en tabel der hedder Modeller. Jeg har beholdt feltet Model som er et levn fra Excel arket. Det var fordi jeg forestillede mig at Model2 bare indeholdte Id nummeret på den post i Modeller som var relevant. Jeg havde så håbet jeg kunne lave en simpel SQL forespørgsel som sagde "UPDATE Master SET Model2 = 1 WHERE Model = 'T60 6372 63G';".

Dette skyldes at vi har næsten 1000 maskiner, og jeg har ikke lyst til at sidde og vælge Model manuelt for alle sammen.

Er der nogle der kan hjælpe? Det behøver ikke være med en SQL sætning, bare det kan udfylde Model2 hurtigt og nemt.

Her er et screenshot så i kan få lidt overblik over det jeg skriver om:

http://dl.dropbox.com/u/2776515/computere.png
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2012 - 15:05 #1
Try thsi (not tested)

UPDATE Master M SET M.Model2 = (SELECT ID FROM Modeller M1 WHERE M1.Model =  M.Model2)
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2012 - 15:06 #2
UPDATE Master M SET M.Model2 = (SELECT ID FROM Modeller M1 WHERE M1.Model =  M.Model)
Avatar billede lad Nybegynder
20. marts 2012 - 09:14 #3
I couldn't get your query to work, but it did provide me with the information I needed (how the field Model2 stored its reference to the table Modeller). I've done this manually for each type of computer:

UPDATE Master SET Model2 = 6 WHERE Model = 'L520 5017 W34';

It's a bit tedious, but it works and it's faster than selecting the model manually for each computer. It's also something that only needs to be done once, so it's ok if the SQL isn't fancy.
Avatar billede terry Ekspert
20. marts 2012 - 19:11 #4
Well if its only a one offer then no need to try and find out why it doesnt work.
Glad you found a solution although tedious.

and thanks for the points