Avatar billede mireigi Novice
21. marts 2012 - 22:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk Query Builder

Hej,

Jeg er i gang med at lave et program, hvor man kan bygge og gemme forespørgsler mod en database. Programmet skal indgå i et større program, og skal heri fungere som et værktøj til at lave avancerede statistikker.

Alting i programmet virker fint, men nu er jeg kommet til et problem:
Nestede betingelser (parenteser i WHERE).

Jeg er i stand til at lave nedenstående:
SELECT Person.Navn, Adresse.PostNr
FROM Person
INNER JOIN PersonAdresse ON Person.ID = PersonAdresse.PersonID
INNER JOIN Adresse ON Adresse.ID = PersonAdresse.AdresseID
WHERE (Person.JobTitel = 'Udvikler' AND Person.Alder > 30) OR
(Person.JobTitel = 'Designer' AND Person.Alder < 30)

Nu vil jeg så gerne udvide ovenstående til dette:
SELECT Person.Navn, Adresse.PostNr
FROM Person
INNER JOIN PersonAdresse ON Person.ID = PersonAdresse.PersonID
INNER JOIN Adresse ON Adresse.ID = PersonAdresse.AdresseID
WHERE (Person.JobTitel = 'Udvikler' AND (Person.Alder > 30 OR Person.Koen = 'Mand')) OR
(Person.JobTitel = 'Designer' AND (Person.Alder < 30 OR Person.Koen = 'Kvinde'))

Koden kan ses her:
http://pastebin.com/nynXmxHD

Nogen der har en god måde at håndtere det på?

Forbedringer og forslag er også meget velkomne.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2012 - 01:56 #1
Mit forslag: tilfoej de enkelte betingelser som parentes fri postfix notation og konverter saa til infix notation med parenteser.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2012 - 01:57 #2
Jeg kan ioevrigt ikke helt se pointen med den query builder, men det er saa en anden sag.
Avatar billede mireigi Novice
22. marts 2012 - 12:23 #3
Tak for indlæg :)

Pointen er, som nævnt i oprindeligt indlæg, at give brugerne mulighed for at trække data ud til brug i analyser. Deres forespørgsler kan så gemmes i systemet for nem brug senere.

Selve GUI'en der kommer foran query builderen vil være lig den SQL builder man kan bruge design time i Visual Studio. Men i stedet for at brugerne ser en masse tabelnavne og felte, får de vist mere sigende navne, som så relaterer til en tabel i databasen.

Jeg ved ikke om det giver mening, men, hvis du har et bedre forslag til at give den ønskede funktionalitet, er jeg åben for forslag :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2012 - 04:50 #4
Og hvordan skal de angive parenteser i den GUI?

Maaske kan problemet loeses mellem GUI og en anden data struktur end de lister.

Men hvis du skal have listerne, saa maa forslaget i #1 vaere det rigtige.
Avatar billede mireigi Novice
02. april 2012 - 16:51 #5
GUI delen bliver ligesom den der bliver brugt af Microsoft BizTalk til at sætte filtre op på porte, hvis du har kendskab til det :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2012 - 17:01 #6
Det har jeg ikke.
Avatar billede mireigi Novice
12. april 2012 - 17:02 #7
Har droppet at finde en løsning, da det blev for bøvlet.

Arne, læg et svar, hvis du vil have point, ellers lukker jeg om 8 dage.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2012 - 00:55 #8
svar