Avatar billede KFJ1972 Juniormester
22. marts 2012 - 10:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ugedage med stort

Hejsa,

Jeg har trukket en dato ud af min db, med følgende:

$tid = $begivenhed['begivenheds_date'];
echo strftime("%A den %d. %B %Y", strtotime($tid));

Det giver resultater som dette:
- Wednesday den 21. March 2012 og Thursday den 22. March 2012

Det er jo fint nok, men så har jeg indsat setlocale (LC_ALL, 'da_DK.ISO8859-1');  i toppen af siden da jeg gerne vil have resultaterne på dansk i stedet for engelsk. Det virker også fint og giver følgende resultater:
- onsdag den 21. marts 2012 og torsdag den 22. marts 2012

Nu er mit spørgsmål så hvorfor skrives ugedag og måned med småt på dansk og ikke mindst hvordan får jeg ændret det lille bogstav til et stort? Især ugedagen piner mig, da det er starten på en sætning/linie.

Jeg har prøvet at søge på spørgsmålet herinde og på Google. Men har desværre ikke kunne finde en løsning eller forklaring. Håber en herinde kan hjælpe.

På forhånd mange tak :-)
Avatar billede vagnk Juniormester
22. marts 2012 - 10:55 #1
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2012 - 11:01 #2
Før du begynder at ændre noget, vil jeg bare pointere at ugedage og måneder har LILLE begyndelsesbogstav, hvis du altså vil følge den danske standard.
Avatar billede pstidsen Novice
22. marts 2012 - 12:15 #3
#2: Medmindre det er starten på en sætning.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2012 - 12:41 #4
#3
Ja, det er klart, men det har ikke noget med ugedage eller måneder at gøre ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2012 - 12:42 #5
Jeg hentydede mest til opretters spørgsmål her:

"Nu er mit spørgsmål så hvorfor skrives ugedag og måned med småt på dansk og ikke mindst hvordan får jeg ændret det lille bogstav til et stort?"
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
22. marts 2012 - 20:37 #6
Ja det ved jeg Michael :-)
Udtrykte mig måske uklart, mente naturligvis når ugedagen eller måneden står forrest i en sætning.

Vagn jeg vil lige prøve at få kigget på det du foreslog. Skal desværre på arbejde her til aften/nat, men så vil jeg bare kigge på det senere.
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
22. marts 2012 - 20:46 #7
Ja ok, jeg måtte lige prøve inden jeg smutter afsted på arbejde. Og det tog heldigvis ikke mange minutter.

Løste det med:

$tid = $begivenhed['begivenheds_date'];
$huskstort = strftime("%A den %d. %B %Y", strtotime($tid));
$huskstort = ucfirst($huskstort);
echo $huskstort;

Stort tak til Vagn :-)
Vagn kan du ikke lige smide et svar.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2012 - 22:30 #8
Dit spørgsmål kunne også have været hvorfor ugedage og måneder skrives med stort på engelsk. For det gør man nemlig på engelsk, uanset om det er det første ord eller midt i en sætning. :)
På dansk og andre sprog hvor det ikke er tilfældet må du selv sørge for at erstatte det første bogstav med stort, hvis det står i starten af en sætning.
Avatar billede vagnk Juniormester
23. marts 2012 - 09:06 #9
Ok, så kan vi tage den med engelsk og dansk grammatik en anden gang.