Avatar billede RAO Nybegynder
06. april 2012 - 07:01 Der er 8 kommentarer

Forhindret i at boote efter ændret partition

Jeg har i forbindelse med et forsøg på at frigøre plads på et trængt C-drev (med under 1GB fri plads) brugt programmet her (http://www.partition-tool.com/personal.htm) til at tage 3 GB fra mit D-drev. Efter jeg havde fulgt vejledningen nøje og justeret de to drev, blev jeg bedt op at genstarte.

Efter genstarten bliver jeg nu mødt med beskeden "TMGR is missing, ss Ctrl+Alt+Del to restart". Genstarter man således, mødes man bare af den samme besked igen (og igen...).

En større Google-søgning (fx til http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/tmgr-is-missing-ss-ctrlaltdel-to-restart/3a741113-f8c3-4806-9a72-2dc125012586) har ikke hjulpet mig afgørende nærmere en løsning på, hvordan jeg får "kommer forbi fejlmeddelelsen" og får rebooten computeren og evt. får reetableret oprindelig partition (via brug af gendannelsespunkt?) og fjernet fejlen (som jeg heller ikke har kunnet finde ud af hvori reelt består?).

Har nogen et bud på, HVAD der kan være sket, og på (vigtigere endnu!) HVORDAN jeg kan afhjælpe problemet!? Jeg er RET presset!

Mvh. René
Avatar billede Jensen DK Novice
06. april 2012 - 07:46 #1
Husk lige at fortelle hvad det er for et styresystem du bruger.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2012 - 08:49 #2
Hvis det er win 7, så kan det være dette du skal afprøve:
http://support.microsoft.com/kb/927392
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2012 - 08:59 #3
Hvis du med det samme trykker på F8 kan du så få muligheden for at opstarte den i fejlsikret tilstand?
Får du den op i fejlsikret kan du prøve dette:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
som tjekker din disk for fejl.
Har du eksterne diske monteret til pc så prøv at tage dem fra under boot.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. april 2012 - 12:35 #4
Jeg tror at det er XP
Avatar billede RAO Nybegynder
06. april 2012 - 14:23 #5
Tak begge to.

Jeg bruger vist nok Win7 (!, vildt jeg ikke ved det med sikkerhed...der er 10 % chance for at det kunne være XP). Som jeg har forstået begrebet installationsdisk, så er det vel en, jeg selv skulle have forberedt INDEN uheldet var ude, ikke? Og det har jeg desværre ikke gjort. Som det nok anes, er jeg ingen IT-nørd, og jeg fik oprindeligt en kammerat til at hjælpe mig med at installere Windows. Så hvis der i stedet for menes, at jeg skal bruge de oprindelige disks, er jeg end ikke sikker på, at jeg har dem?

Jeg havde også allerede været ved at forsøge at starte i fejlsikret tilstand, men løb lidt panden mod en (forståelses-)mur, da jeg så skulle vælge mellem forskellige andre boote-muligheder og ingen fx installationsdisk havde. Værktøjet til Vista, som du "22" foreslår, kræver vel også, at man kan komme ind på selve computeren?
Avatar billede RAO Nybegynder
06. april 2012 - 15:44 #6
Jeg bruger Win 7, har jeg nu fået læst mig frem til fra gamle papirer.

Jeg har ikke den oprindelige "uoriginale" installations-cd, desværre. Jeg har forsøgt med tidligere installations-cd´er for at få adgang til genoprettelsesmuligheder, men løber så ind i problemet, at de er til XP.

Kunne jeg give 60 point gange uendeligt... for hjælp til det her, gjorde jeg det. Jeg var/er lige i gang med at synkronisere mine to computere (stationær og bærbar) på alle mulige måder, men manglede stadig en del filer (til Dropbox) på min nu ramte stationære. Flere af dem er filer, jeg skal bruge SNAREST:(
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2012 - 08:42 #7
http://www.mytechguide.org/10042/windows-7-service-pack-sp1-official-digitalriver-download/

kan du finde her. Det kræver dog sikkert at den installation du har er en retail udgave. Det formoder jeg når du skriver "uorginal" dvd.
Du downloader din version og brænder den så den er bootbar på pc.
Med denne kan du så muligvis reparere din installation.
Avatar billede RAO Nybegynder
07. april 2012 - 17:11 #8
Jeg har desværre INGEN installationsdisk overhovedet:(! Så jeg er ude i at forsøge at få adgang til min computer igen "uden (egne) hjælpenmidler"!