Avatar billede kasbas91 Nybegynder
17. april 2012 - 15:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilke sprog skal en programmør kunne ?

Hej :D

Jeg kom til at tænke på, hvor mange forskellige programmerings sprog

en god web programmør skal kunne, og hvad kan de sprog hedde.

Og hvad der skal til for at kunne blive en god web programmør... :)

TAK :D
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2012 - 16:04 #1
En god web programmoer skal kunne:
  HTML
  CSS
  JavaScript
  2-3 server side sprog (*)
  SQL
  XSLT

(HTML og CSS er ikke sprog, men ...)

*) gaengse server side sprog:

ASP.NET/C#
ASP.NET/VB.NET
Java EE/Java
PHP
RoR/Ruby
Django/Python
CGI/Perl
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2012 - 16:08 #2
Kendskab til diverse sprog og frameworks er kun en meget lille del af forskellen paa en god web programmoer og en mindre god web programmoer.

OO A/D/P, patterns, software arkitektur, development process er ogsaa relevante for web udviklere.
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
17. april 2012 - 18:44 #3
Okay mange tak for det..

Jeg har kigget lidt på XSLT, men hvad bliver det brugt til..

Og hvordan bliver det brugt.. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2012 - 19:04 #4
XSLT bruges til at transformere XML til et andet format typisk XML men kan ogsaa vaere HTML.

Det bruges engang imellem client side eller server side i forskellige web apps bl.a. i visse CMS.

Det er ikke saa almindeligt. Men ligesom man ikke vil betragte en mekaniker som ikke kan servicere biler med automatgear som en god mekaniker, saa mangler en web udvikler uden XSLT kendskab ogsaa noget.
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
26. april 2012 - 16:39 #5
Okay fedt nok, undskyld det tog lidt lang tid før jeg svarede.. :)

Mange tak, læg et svar arne_v :D
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2012 - 16:48 #6
svar