Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 00:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken trådløs 8-port gigabit router

Hej alle.

Jeg skal have anskaffet mig en 8-port gigabit router. Kablerne den skal bruges sammen med er CAT6 s-stp.

Det skal være en kalitetsrouter, med lang rækkevidde på den trådløse del. Desuden forestiller jeg mig noget intelligent styring af trafikken så videostreaming har 1. prioritet og f.eks p2p har 2. prioritet. Jeg har pt ikke noget at benytte den trådløse dual-band funktionalitet til, som man dyre routere har.

Håber i kan hjælpe.

Alex.
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2012 - 11:03 #1
Hvad er dit budget?
Umiddelbart kommer du formentlig ikke uden om at splitte det op, enten i router+switch eller router+ap.
Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 18:18 #2
Jeg havde forestillet mig en 1000-1500 kr. Jeg tænkte også først router + switch, men da jeg kun skal bruge 8 porte må det da være muligt at finde en router og undvære switchen?
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2012 - 18:34 #3
#2 Muligt ja, men yderst begrænset og pebret.
De ting du ønsker er generelt en pebret fornøjelse.

Personligt ville jeg nok tage en fornuftig router med wireless og supplere med en switch. Det giver dig et langt større spillerum mht. routeren/wireles, hvilket er den del der bør fokuseres på. En dum lille 8 port gigaswtich kan håndtere de sidste porte og behøver ikke koste alverden.
Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 19:30 #4
Tak for dit svar.

Så du ville lave opsætningen således:
http://i162.photobucket.com/albums/t244/the_julle/20120422_192311.jpg

Er det mon muligt at trække et 3-5 meter coax ("antenne") kabel fra indgangen og hen til yousee-modemmet?

Lige et par spørgsmål til denne opsætning:
1) Hvis rum1 skal dele filer med rum2, går trafikken så også igennem routeren? Jeg tænker specielt på, om der ved denne opsætning er nogen intelligent styring af trafikken vha. routeren?
2) Alle rum har nu kun et kabel til routeren - er dette en ulempe?
3) Hvis jeg nu lige hurtigt har brug for en udvidelse af netværket om noget tid, vil det så være en mulighed at benytte routerens ekstra ledige porte (der er jo typisk 4 porte).

Hvad vil du forslå af trådløs router samt 8-port switch?
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2012 - 19:53 #5
#4 Ja, sådan ville jeg lave det. Også sådan mit eget setup er.
Mit drømmesetup er dog noget anderledes, men økonomisk i en anden boldgade. Der er det 3 delt: Router, Switch og AP for sig selv. Men både i forhold til indkøb og strøm er det ikke noget jeg skal ud i lige nu.

Ang. Coax skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Mit modem står op og ned at stikket, og den kære Yousee-mand anbefalede det forblev sådan.
Husk at slå NAT fra hvis dit yousee-udstyr er med router (f.eks. Netgear CG3000).

1) Netværk vil i et almindeligt setup tage den korteste vej, så her kommunikerer de direkte over switchen (såfremt de kører i samme subnet osv..).
2) Kun hvis du skal have mere udstyr på i de enkelte rum. Personligt foretrækker jeg dobbeltudtag.
3) Ja, det er blot en switch.

- Switchmæssigt ville jeg gå efter en billig "grøn" (en der kan power ubenyttede porte ned når de ikke er i brug).
- Routermæssigt afhænger meget af hvor meget du skal pille.
Er der tale om lidt småting som basal QOS, adgangskontrol, portforwards m.m. ville jeg tage en Linksys eller lignende med N. F.eks. ea2700/3500/4500.
Skal den være mere avanceret, så ville jeg gå efter en Cisco RV220W. Den er en hel del mere avanceret end den almindelige hjemmerouter (f.eks. indbygget VPN m.m), men har ikke simultan dualband på wireless.
Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 20:31 #6
Kanon. Tak for svar!

Hvis trafikken alligevel ikke går gennem routeren, så får jeg vel ingen glæde af, at  routeren understøtter QOS?

Jeg fik ikke lige formuleret mig korrekt i spg 2. Jeg mente om det er en ulempe at samtlige forbindelser kun har 1 kabel videre fra switch til router. Altså hvis samtlige forbindelser er aktive, er der kun 1 kabel fra routeren der kan "trække det". Lidt svært at få formuleret ordenligt, men håber du kan forstå det :o)
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2012 - 20:46 #7
#6 QOS på hjemmenetværk er jo tiltænkt mellem LAN og WAN.
Jeg går ikke ud fra at du skal trække 1gbit på en Yousee-forbindelse, så der vil ikke være problemer med det ene kabel.
Flere kabler mellem switch og router vil heller ikke gavne, medmindre begge enheder har mulighed for Link aggregation, hvilket de færreste SOHO enheder understøtter. Dertil kan 2 kabler mellem router og switch skabe broadcast-storme, så lad endelig være med det :)
Avatar billede chalde Seniormester
22. april 2012 - 20:48 #8
Og lige for at give lidt mere mening ang. QOS, så kan routeren godt håndtere enhederne selvom de sidder bag en switch.
Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 20:55 #9
Tak :) Er glad for du kan hjælpe!

Jeg synes det er svært at gennemskue hvad forskellen på de 3 Linksys modeller er. Er rækkevidden desuden god, nu hvor der udelukkende er interne antenner?

Er en switch som denne værd at gå efter?
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerks_switch/8_ports_netvaerks_switch_10_100_1000_mbps_7276_da.html

Eller laver Linksys evt. nogle så man holder sig til samme mærke?
Avatar billede the_julle Praktikant
22. april 2012 - 21:07 #10
Angående switch fandt jeg denne:
http://www.edbpriser.dk/switch/d-link-dgs-108-id-6503391.aspx?q=dgs-108

Det ser ud som et godt bud?
Avatar billede the_julle Praktikant
25. april 2012 - 23:00 #11
Nogle der har flere kommentarer?
Avatar billede the_julle Praktikant
08. maj 2012 - 19:18 #12
\\ Lukker tråden nu.

Tak for hjælpen.