Avatar billede ohhelpme Nybegynder
05. maj 2012 - 00:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

apache

Hej,
Hvordan får jeg lagt alle mine virtual hosts (som normalt ligger i mappen sites_enabled) smidt i en database istedet?

altså, istedet for at lave et script der indsætter og vedligeholder vhost's
eks:

<VirtualHost *:80>
        DocumentRoot "/var/www/start/"
        ServerName bla.com

        <Directory /var/www/start/>
                Options Indexes FollowSymLinks MultiViews +Includes
                AllowOverride None
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>
</VirtualHost>

og man er tvunget til at genstarte apache jævnligt.. (hvis du fx. nu skulle få en ny kunde)

vil det jo være 100x smartere at smide skidtet i en mysql database.. så man undgår at restarte apache..

men kan simpelt hen ikke lige finde nogle smarte løsninger på dette.. kan det virkeligt passe?

Hvis det skal være så beværligt.. kan jeg jo køre lighttpd.. som har denne database func. indbygget.
men lighttpd understøtter ikke htaccess.. er nogle måde man kan få lighttpd til at understøtte htaccess??
Avatar billede Wally1973 Praktikant
05. maj 2012 - 08:30 #1
Jeg mener aætså at det er nok at bede Apache om at refreshe sin config fil for at få nye VirtualHosts indlæst.
Avatar billede The_Buzz Novice
05. maj 2012 - 09:05 #2
Det må være muligt at lave en database med alle domænenavne og paths

Og så slette alle vhost filer, gendanne de aktive fra databasen > og restart/reload apache

Men jeg er temmelig overbevist om at sites-enabled sites-avalible er nødvendige config filer i apache 2
Avatar billede The_Buzz Novice
05. maj 2012 - 09:09 #3
Nu er en reload jo ikke en restart - det påvirker så vidt jeg husker ikke serverens besøgende. Måske jeg tager fejl, jeg har meget kraftige servere ved Meebox.net - og har derfor ikke lagt mærke til at en apachectl reload disabler serveren i et stykke tid?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
05. maj 2012 - 11:07 #4
Det var reload jeg mente og ikke refresh.
Og det er korrekt at den ikke lukker servicen ned eller afbryder allerede eksisterende forbindelser.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
07. maj 2012 - 22:37 #5
ok tak for hjælpen.. hvidte ikke apache har en reload funktion ligesom bind9 :D

points?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
08. maj 2012 - 18:10 #6
Bare glem pointene til mig.
De interesserer mig ikke. :)
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
11. oktober 2012 - 20:47 #7
k