Avatar billede wboy Praktikant
09. maj 2012 - 17:20 Der er 1 kommentar

Fjern linie ved blank flettefelt i MicrosoftOffice 2010 / Word

Jeg er ved at lave adressefletning i word. I den forbindelse har jeg et Excelark som består af: Navn, Adresse1, Adresse2, Adresse3, postnr., by. Når jeg adresser får jeg en blank linie de steder hvor der f.eks. ikke står noget i Adresse3. Findes der en kode/kommando som skjuler de blanke linier ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. maj 2012 - 18:05 #1
For hvert af de felter, som kan risikere at være tomme, kan du i Word lave en feltkonstruktion med betingelser:

Eksempel for Adresse1:

{ IF { MERGEFIELD Adresse1} = "" "" "{ MERGEFIELD Adresse1}¶
" }

Bemærk, at afsnitstegnet (det omvendte P) skal stå INDEN I det yderste felt, og at det afsluttende citationstegn skal stå efter afsnitstegnet, dvs. i linje 2 af feltkoden. Feltet virker sådan: Hvis Adresse1 er forskellig fra en tom streng, indsættes feltet + afsnitstegn. Ellers indsættes ingenting (angivet ved to citationstegn uden noget imellem).

VIGTIGT: Alle feltklammer skal laves med Ctrl+F9.

Her er vist, hvordan det kan se ud, når du har flere felter efter hinanden med betingelser - nyt felt starter lige efter slutningen af foregående felt:

{ IF { MERGEFIELD Adresse1} = "" "" "{ MERGEFIELD Adresse1}¶
" }{ IF { MERGEFIELD Adresse2} = "" "" "{ MERGEFIELD Adresse2}¶
" }{ IF { MERGEFIELD Adresse3} = "" "" "{ MERGEFIELD Adresse3}¶
" }

Tast Alt+F9 for at slå feltkoder til/fra.
Marker felt(er) og tast F9 for at opdatere.

Resultatet af felterne kan du først se, når du fletter.