Avatar billede doktoren001 Juniormester
16. maj 2012 - 11:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CPU skift i gammel bærbar

Hej,

Jeg har en Dell Inspiron 6000, en gammel sag. De begyndte at te sig. Den ville ikks starte op. Når jeg trykkede på tænk knappen kom der fint lys i lamperne, men så skete der heller ikke mere. Den stod og blinkede en gang imellem fra HDD led lampen. En gang imellem ville den starte på, og faktisk nå hele vejen til Windows, men så gik det som regel også galt.
Jeg valgte at finde en ny disk og putte den i, det hjalp ikke.
Nu har jeg så købt en ny cpu - (Intel Pentium M SL7SL 770 2.13GHz 533MHz 2MB Mobile CPU Processor). Så vidt jeg kan læse mig til på nettet, burde denne bare kunne sættes i og så virker det. Jeg har sat den i, men jeg har stadig samme problem. Jeg har prøvet at bytte rundt på rammen, og tage en klods ud af gangen, men uden resultat. Jeg får kun et andet resultat hvis jeg fjerner rammet helt, så slukker den efter et minut eller lign.
Jeg kunne tænke at der måske er et problem med BIOS, men hvad kan man gøre ved det.
Når jeg tænder computeren, lyser den i de rigtige lamper, cpu køler starter, og HDD led lyser/blinker.

Jeg håber der er nogle der kan kaste lys over mit problem.
Avatar billede Blaine Nybegynder
16. maj 2012 - 11:23 #1
Et måske banalt spørgsmål:

Har du renset blæserne godt af for støv og skidt?

Mvh
Avatar billede doktoren001 Juniormester
16. maj 2012 - 11:51 #2
Hej Blaine,

Jeg det gjorde jeg samtidig med isættelsen af ny cpu. Blæseren er heller ikke ret gammel.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. maj 2012 - 11:58 #3
Det du beskriver lyder meget som et strøm problem.

En af årsagerne kan være et dødt batteri, der tager så meget strøm i et forsøg på opladning at der ikke er nok til at køre computeren.
Prøv at fjerne batteriet og se om det hjælper.

En anden årsag er at elektronikken er ved at være gammel.
Typisk vil kondensatorene gå efter et stykke tid og de vil give netop den type fejl du beskriver.
Hvis du kan komme til kondensatorene, som ligner små farvestrålende tønder, så vil de normalt bøje indad i toppen når de er ok og udad når de er røget sig en tur.
Forsøg ikke at udskifte dem selv, medmindre du kender til at arbejde med flerlagsprintplader.
Avatar billede doktoren001 Juniormester
16. maj 2012 - 21:00 #4
Jeg tog batterier ud og strømmen fra i en halv times tid, og kunne så starte op et par gange men efter noget tid låser den og jeg kan intet. Jeg har så installeret xp. Hele installationen forløb fint og den startede op i xp og jeg installerede driverne. Lige pludselig låste den igen.....
Kan det være noget med grafik kortet? måske var det efter installation af dette. Men hvorfor virker den lidt og så slet ikke.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. maj 2012 - 22:31 #5
Det kan desværre være alt.
Er en kondensator gået, så reagerer den som om den rent faktisk virker og når den så når et bestemt punkt, så fejler den grumt, hvilket resulterer i fejl, som Windows ikke kan regne ud hvordan den skal reagere på hvilket så vises ved at det hele fryser.

Hvis du ikke har installeret driverne til dine enheder, så kører du enten med enheden deaktiveret eller med en aktivering hvor kun nogle basale dele er aktive.
Dette betyder at du sagtens kan få en stabil maskine, hvis driverne på det tidspunkt ikke har aktiveret den fejlende elektronik.
Problemet er at disse fejl typisk kun er starten på et totalt sammenbrud af den enhed, så man bør begynde at kigge efter nye dele eller en ny computer i sådan et tilfælde.
Avatar billede doktoren001 Juniormester
30. juli 2012 - 09:55 #6
Hej Wally.

Løsningen var simpel. Jeg solgte den til en der havde lyst til at forsøge sig med den og så købte jeg en længe ønsket ultrabook :-) Send mig et svar, så du kan få point for dine kommentar.
Avatar billede doktoren001 Juniormester
20. november 2012 - 13:27 #7
Hej Wally,

Vil du have dine point? Jeg vil nemlig gerne lukke denne.
Avatar billede doktoren001 Juniormester
03. juli 2014 - 07:53 #8
-