Avatar billede bikerbirk Nybegynder
21. maj 2012 - 22:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HDMI til HDMI + coaxial

Jeg har netop erhvervet mig et Philips 32PFL5007T, som jeg kan afhente på fredag. TVet understøtter selvfølgelig fuld HD og har derudover en coaxialudgang.
Jeg er i besiddelse af en NAD T743v2-surroundforstærker med coaxialindgang (ingen HDMI da den jo efterhånden har nogle år på bagen).
Samtidig har jeg en Compal KHLB2-computer med HDMI-udgang, grafikkortet er et ATI Mobility Radion 4650 HD der understøtter fuld HD.

Sagen er den, at forhandleren (i Bilka, bevares) ikke mente, at jeg kunne køre lyden passivt gennem TVet, forstået på den måde, at jeg ikke kan høre musik på anlægget digitalt, uden at have TVet tændt. Dette synes jeg er lidt dumt, så jeg er gået på jagt efter et prisbevidst alternativ ala:
http://www.tmfsolutions.co.uk/Octava_HDDA12-UK.htm

Kender I til en omformer, med HDMI ind og HDMI + coaxial ud, som ikke koster en formue men samtidig ikke dræner kvaliteten af lyd og billede? Eller har I en bedre løsning på mit problem?

Håber at kunne være klar med en løsning inden fredag, så D3 kan flyde ud i værelset i HD, både i lyd og billede :D

PFT!
Avatar billede Wally1973 Praktikant
22. maj 2012 - 05:35 #1
De koster desværre alle en del penge.
Problemet er at lyden er indlejret i HDMI-signalet og der er ofte kryptering på dette signal, så man kan ikke bare skille lyden ud uden at dekryptere hele signalet og det kræver kræfter til behandlingen.

Ydermere er der så problemet at Hollywood, som sidder med magten over licenserne til denne kryptering ikke ønsker at signalet bare kan dekrypteres af alle enheder, da det åbner op for digital kopiering.
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
22. maj 2012 - 09:13 #2
Det var da træls. Nå, men medmindre der er nogen derude, som kender til alternativer, kan Eksperterne så komme med forslag til, hvilken gadget jeg skal købe, for at mine behov kan blive dækket?
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
24. maj 2012 - 13:43 #3
For andre med samme spørgsmål:
Jeg fandt ud af, at jeg i virkeligheden ikke skulle bruge coaxiallyd, men optisk (TOS).
Efter at have mailet med av-cables.dk, fandt jeg frem til denne:
http://www.av-cables.dk/billedkabler/hdmi_kabel/hdmi_converter/hdmi_lyd_extractor_6881_da.html
En billigere udgave må være denne:
http://www.dealextreme.com/p/1080p-4-port-hdmi-input-to-hdmi-optical-coaxial-audio-output-converter-100-240v-ac-16553

Eftersom jeg ikke kan se mig ud af kvaliteten på sidstnævnte, og eftersom importafgift m.m. sikkert gør priserne nogenlunde ens for de to produkter, køber jeg den første.
Luk.