Avatar billede helt83 Nybegynder
24. maj 2012 - 12:24 Der er 6 kommentarer

hermetisk lukket excelark

Hej med jer

Excel 2010 / windows 7

jeg har brug for lidt hjælp med at lukke et Excel ark. Jeg har brug for at lukke et excel ark, så det ikke kan gemmes, hverken med gem eller gem som, ej heller skal brugerne kunne rediger i det.

Alle skal kunne åbne for excel arket.

Har prøvet lidt forskelligt, men det ender altid med at det kan omgås med Gem som, vælge en filplacering og herefter kan det åbnes og redigeres i.

what to do?

pft

helt83
Avatar billede supertekst Ekspert
24. maj 2012 - 14:34 #1
Har for et år siden konstrueret en VBA-kode i et regneark, der stort set gør det ønskede. Det var så en b2b-opgave.

Så VBA kan gøre det..
Avatar billede helt83 Nybegynder
24. maj 2012 - 15:23 #2
hmmmmm VBA er det ikke en øl fra Italien ;O)

kunne god være man skulle kigge i den retning, ak op ad bakke.

mvh
helt83
Avatar billede leif Seniormester
24. maj 2012 - 16:05 #3
Men jeg forstår ikke, hvad er problemet med at folk kan gemme et excel ark ? Hvis du fx. låser de felter du ikke mener de skal kunne redigere i så kan de gemme det nok så mange gange uden at få noget mere ud af det.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. maj 2012 - 18:11 #4
#2 - snarere en Hancock - koden er skrevet i samme kommune. VBA (Visual Basic for Applications) er programmeringssproget i Office. Er anvendt i relation til de hændelser, der kan være relevante omkring en Excel-fil.
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
25. maj 2012 - 23:06 #5
Det er ikke muligt at forhindre folk i at gemme en kopi af filen og hvis ud ønsker at brugerbeskyttet den men alligevel have at de skal kunne bruge den, så er de nødt til som minimum at have adgang til en kopi.

Jeg foreslår at du gemmer den som en xlt-fil, der er passwordbeskyttet mod modity.

Altså gem som skabelon og beskyt med password.
Når den så åbnes, så er det ikke ''den fil'', men en kopi.

Alternativt skal du brugebeskytte drevet, hvor den ligger på - så der kun er READ- rettigheder og ikke WRITE-rettigheder.
Avatar billede helt83 Nybegynder
30. maj 2012 - 09:19 #6
Roder lige videre med det, jeg vender tilbage når jeg ved mere.