Avatar billede Mads-BS Novice
25. maj 2012 - 09:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Valg af grafikkort

Jeg leder efter en ny bærbar og har i den forbindelse et spørgsmål ang. grafikkort.

Hvilket af disse to "løsninger" giver bedst grafik?

Bærbar med 4gb ram og grafikkort med 1gb dedikeret ram
eller
Bærbar med 6gb ram og integreret grafikkort med delt ram

I behøver ikke tænke over hvilken processor, grafikkort mv der er tale om.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2012 - 10:13 #1
Kan vi få links til de 2 maskiner?
Avatar billede Mads-BS Novice
25. maj 2012 - 10:28 #2
Der er ikke tale om 2 specifikke maskiner endnu.

Jeg har brug for at vide, om 2GB ekstra ram kan erstatte et 1GB dedikeret grafik?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2012 - 10:41 #3
#2 Det kommer an på hvor gode rammene er samt grafikkortet så vidt jeg ved af.. fx

Den med 4 GB ram har 1600 mhz ram og 1 GB gddr3 ram på grafikkort

Den med 6 GB ram har 1066 mhz ram og disse bruges også til graffikkort, så vil jeg mene man får mere ud af den første med 4 GB ram grundet mhz på rammene.. oveni det så efter min mening er grafikkort bedst når de har egne ram (Hvis jeg husker helt korrekt så vil grafikkortet arbejde hurtigere, men nu er det lang tid siden sidst jeg sad ved en pc med delt hukommelse på den måde..
Avatar billede Mads-BS Novice
25. maj 2012 - 12:17 #4
Lad os antage at ram'mene er ens i begge computere.

Jeg er også at den formodning af 1GB dedikeret grafik er stærkere end 2GB ekstra delte ram. Men det er kun en formodning, og jeg vil gerne have det sagligt bekræftet.
Avatar billede drgonzo Praktikant
25. maj 2012 - 12:34 #5
Dedikeret GFX kort er i 99% af tilfældene bedre end onboard GFX. Det har bla sine egne ram ofte i hastigheder langt over system ram.

Uden mere specifikke modeller er det svært at blive mere konkret.
Avatar billede Mads-BS Novice
25. maj 2012 - 16:22 #6
Jeg har selv læst lidt videre om forskellen og kan forstå at en vigtig variabel er, at det dedikerede grafikkort også har egen CPU ud over egne Ram. Så kortet vil, som I begge påpeger, have bedre hastighed.

Jeg vil derfor stille dedikeret grafikkort som kriterium for den kommende nye bærbare.

I er begge velkomne til at smide et svar, så fordeler jeg point.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2012 - 17:47 #7
#6 svar
Avatar billede buttwipe Juniormester
25. maj 2012 - 19:08 #8
Hvis du ikke skal spille på computeren, vil det være tåbeligt at bruge penge på andet end integreret grafik.
Pengene vil i stedet være givet bedre ud på en hurtigere processor.