Avatar billede Torben1970 Nybegynder
25. maj 2012 - 23:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Søgeformel i Excel

Hej.

Jeg arbejder på et ark i Excel 2007, hvor jeg mangler lige den rette søgeformel.

På en fane har jeg et varekartotek, og på en anden fane en oversigt over et lager.

Jeg har brug for på fanen med varekartoteket, at få angivet om varen findes på fanen med oversigten over lageret.
Problemet for mig er at varen kan findes overalt, altså i en hvilken som helst celle på min oversigt. Dvs jeg kan ikke bruge en Vlookup eller lign, der kun søger i en bestemt kolonne.

Jeg er som udgangspunkt ikke interesseret i en makro, da jeg gerne vil følge en ændring på lageret med det samme, i stedet for at skulle opdatere en makro.

Jeg har prøvet at google dette, men uden held, men måske hjælpen er her.

Hilsen Torben
Avatar billede KenneyD71 Nybegynder
25. maj 2012 - 23:38 #1
Du bliver nødt til at præcisere lidt.
Hvordan er data i dit lager struktureret.
Hvis varen ikke findes på dit lager, vil varenummer så stå ved siden af som felt blank, 0 eller vil varen slet ikke findes i lageret?
Avatar billede supertekst Ekspert
25. maj 2012 - 23:59 #2
Ctrl+B kan indstilles til at søges i hele projektmappen - har du prøvet at anvende den?

og så velkommen til Eksperten..
Avatar billede Torben1970 Nybegynder
26. maj 2012 - 00:16 #3
Hej.

Det var dog en vildt hurtig respons. Foreløbig tak.

Jeg prøver at uddybe, startende med baggrunden for arket.

Jeg har startet dette ark som et tool til at indrette og optimere et lager.
Oversigten over lageret, viser en skitse over lageret, hvor alle lagerpladser kan ses. Når jeg i denne oversigt placerer en artikel, vises så forskellige oplysninger, der hjælper med at afgøre om den valgte placering af artiklen er fornuftig.

Fanen med varekartoteket indeholder selvfølgelig alle varerne, men i sidste kolonne skal vises om varen er at finde på lageret. Om det vises ved hjælp af 0, 1 eller tom celle kontra en tekst er ligegyldig.

På denne måde kan jeg holde overblikket med hensyn til hvilke varer jeg mangler at placere ind på lageret, ligesom hvis vareudvalget ændres kan jeg indsætte et nyt opdateret varekartotek, og jeg kan med det samme se om vareplaceringen er optimal ligesom nye varer kan spottes og selvfølgelig få en plads på lageret.

Udfordringen er at lagerets indretning ikke er statisk. Der kan oprettes og nedlægges pladser efter behov, og dette gør at jeg ikke kan definere præcist hvilke celler formlen skal lede i.
Jeg ønsker altså at formlen kan kigge på hele arket med lageroversigt og give en melding, om varen findes på arket, uanset placering.

Håber det er mere tydeligt nu.

Hilsen Torben
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2012 - 10:45 #4
Et PS til dit indlæg: En makro kan køre så automatisk at - som eksempel - at når du placerer en vare på lagerfanen - så kan den vises som værende på lager når du skifter til den første fane.

Farver kunne evt. signalerer om en vare er på laer eller ej.
Avatar billede Torben1970 Nybegynder
26. maj 2012 - 11:10 #5
til supertekst:

Jeg ville undgå en makro, da jeg ikke hele tiden vil aktivere/køre den, men kan den arbejde usynligt i baggrunden som du beskriver, er det nok den rette løsning.

Det med farver er en god ide, det bruger jeg allerede i en formatering.
Arket er nemlig i brug, men i manglen på den rette søgemulighed har jeg fået bikset en løsning sammen, der er alt for besværlig at arbejde med, når der oprettes og nedlægges lagerpladser, og det gøres ofte.

Jeg er ingen haj til makroer. Har du et bud på en sådan?
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2012 - 11:43 #6
Nu kan du jo se om der kommer andre bud - og ja - bestiller ikke andet.
Avatar billede Torben1970 Nybegynder
26. maj 2012 - 17:11 #7
Hej.

Jeg har fortsat prøvet alt muligt, og har nu selv fundet en brugbar løsning et andet sted på nettet.

Jeg var meget fokuseret på forskellige slåop formler, så jeg tænkte slet ikke på at dette kan bruges. Men det virker for mig nu.

Jeg bruger denne, hvor J2 er den celle hvor varenummeret står.
=HVIS(TÆL.HVIS('Oversigt lager'!$1:$1048576;J2)>0;1;0)

Tak til jer der har læst og kommenteret på denne tråd.

Hilsen Torben
Avatar billede supertekst Ekspert
26. maj 2012 - 18:53 #8
Selv tak..