Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
30. maj 2012 - 22:05 Der er 18 kommentarer

Ny pc gensterter under spil

Hej Folkens.

Jeg har for nyligt bygget en ny pc med følgende dele.

Asus SABERTOOTH X58 Ultimate Stability (Bundkort Socket1366)
Arctic Freezer 13 Limited Edition AMD+Intel (Køler)
Intel Core i7 960 3.20 GHz 8MB Box 130W S1366 (processor)
Corsair DDR3 PC1600 12GB XMS3 Class 3x4 (ram)
Club 3D GeForce PCI-E GTX560 1024MB SuperClocked (grafikkort)
Raidmax RX-1000 (PSU)

Til netsurfing og andet almindeligt arbejde, kører computeren rigtig Godt. Men så snart den belastes under spil genstarter den bare lige pludselig (der kan gå alt fra 2 til 40 min)
Troede først at det var grafikkortet, da den kun genstarter når den skal trække lidt tungere spil som f.eks. Diablo 3.
Så grafikkortet blev skiftet ud til et magen til bare fra asus.
men dette har ikke hjulpet noget. Har også prøvet at fjerne 2 af ram blokkene, flytte grafikkortet til en anden PCI-express port.
Der er ikke noget af det der hjælper, så er simpelthen på bar bund, så håber virkeligt i kan hjælpe mig.

Jonas.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
30. maj 2012 - 22:26 #1
Hvordan monterede du din CPU-køler.
Mere nøjagtigt, så vil en beskrivelse af pålægningen af kølepastaen nok være det mest kritiske, så start der. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2012 - 22:27 #2
Hej Jonas og velkommen.
Får du en besked om fejlen? Prøv at se i logbogen
Har du tjekket om driver til grafik kort er den korrekte/nyeste?
Og du har ikke nogle gule anmærkninger i enhedshåndtering?
Hvilket system kører du?

PS Når du skriver tilbage, gør det som kommentar. Gør du det som svar tror hjælperne at du har fået løst problemet og tråd springes over.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
30. maj 2012 - 22:48 #3
Tak for velkomsten.

Montering af CPU-køleren: Kølepastaen sad som en tynd hinde på kølerens kontaktflade da jeg modtog den. så det har jeg ikke selv lagt på. Men køleren blev forsigtigt placeret oven på processeren og monteret uden at rykke med den da den først havde kontakt med processoren.

Min CPU er ca 39 grader når den ikke belastes.
Og mit grafikkort omkring 30 grader.

Får umiddelbart ingen besked om fejlen computeren slukker bare som hvis du slukkede for strømmen, og booter derefter op igen. Hvordan kommer jeg ind i logbogen ?
Har tjekket at alle drivere er de nyeste.
Har ingen anmærkninger i enhedshåndtering.
Jeg kører med windows 7 ultimate 64bit.
Avatar billede byggemandflop Novice
31. maj 2012 - 07:03 #4
Jeg er næsten sikker på det er enten kølingen eller dine ram. Har du checket om Ram er kompatible til motherboardet?
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2012 - 07:28 #5
ofte er det som foreslået ram eller sokkel der driller
kan sagtens være et defekt bundkort
gå ind under download og styresystem

den nyeste bios hedder
Sabertooth X58 1304 BIOS

men start med at opdatere det hele og det gælder også bios

er det det rigtige bundkort

http://www.asus.dk/Motherboards/Intel_Socket_1366/SABERTOOTH_X58/#download

test dine ram med hirens cd

http://www.hiren.info/pages/bootcd

hent den her

et stykke nede
brænd den som bootbar cd

http://www.hirensbootcd.org/download/

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2012 - 08:42 #6
#3 Du kommer i logbog ved at højreklikke på computer og vælge administrer-logbog.
Her kan man se hvis der er logget nogle fejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2012 - 08:44 #7
Drivere til system og (evt bios opdatering) samt gule anmærkninger i enhedshåndtering?
Er det i orden?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2012 - 08:45 #8
Glem lige #7.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
31. maj 2012 - 17:39 #9
Hvad skal jeg evt. kigge efter i logbogen ?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2012 - 17:42 #10
Det kan  være svært at svare på, men hvis du har nogle, så list dem lige her, og så må vi vurdere der ud fra.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
31. maj 2012 - 17:53 #11
Hmm...
Jeg har nogle kritiske fejl der hedder "Kernel-Power". hvis man går ind og ser på detaljer under fejlen står der "Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet."
Og så har jeg en der hedder "DriverFrameworks-UserMod" og under detaljer står der "Der er opstået et problem med en eller flere USD'er (use-mode driver), og værtsprocessen er afsluttet. Dette kan midlertidigt afbryde din mulighed for at få adgang til enhederne."

Det er sådan lige umiddelbart det der springer i øjnene.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
31. maj 2012 - 18:34 #12
Kan se i bios at mine ram køre med 1066 MHZ men de burde vel egentlig Køre med 1600 MHZ ?
Volt må mine ram står på auto den kunne jeg vel evt. sætte til 1.65V  som der står på rammene ?

Kunne det have noget at sige ?
Avatar billede rillebrille Nybegynder
02. juni 2012 - 16:49 #13
du fortæller ikke hvilkem sttrømforsyning du har på ? hvis det ikke er grafikkortet(samme ting, med 2 forskellige) så er der RAM, eller strøm, der ofte er problemet.. dog har RAM problemer det med at produceret en af de meget kendte blå skærme... hvorimod en strømforsyning der ikke ka leverer saft nok, har det med at få systemet til at reboote uden nogen form for advarsel...
Avatar billede rillebrille Nybegynder
02. juni 2012 - 16:52 #14
ov, og det angående dine RAM... det er fordi du har et "ældre" motherboard, med X58 chipset, der officielt kun understøtter 1066 ? det er også en mulighed att RAM klodsene er "SPD" kodet til at starte fra 1066... under alle omstændigheder ville jeg lade bundkortet køre "auto" på RAM... og så kører en RAM test, igennem hirens boot CD, som er linket højrer oppe.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
03. juni 2012 - 13:05 #15
det er den her strømforsyning jeg bruger. http://www.edbpriser.dk/stroemforsyning/raidmax-rx-1000-id-452460.aspx

Så prøver jeg at lave en ram test med hirens boot cd.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
04. juni 2012 - 12:55 #16
Så er mine ram testet med memtest 86+ uden fejl.
Jeg har lånt en anden strømforsyning som jeg prøver at montere i eftermiddag, så må vi se om det hjælper.
Avatar billede JonasHHansen Nybegynder
05. juni 2012 - 15:20 #17
Så er fejlen fundet :D
Det var min PSU der var en fejl i.

Hvordan er det så lige jeg lukker sådan en tråd her ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2012 - 19:05 #18
Som jeg ser det skal rillebrille lægge st svar, da der derfra kom de første ideer om din forsyning.
Jeg skal ikke have point, men godt det kom til at fungere for dig.